Vakdidactiek aardrijkskunde

Het handboek Vakdidactiek aardrijkskunde is een leidraad voor elke leraar aardrijkskunde. In het boek wordt grondig beschreven hoe de lessen aardrijkskunde opgebouwd kunnen worden, met verwijzing […]

Mijn kind, slim kind

Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar […]

Een andere kijk op lezen

Lezen is bijna dagelijks in het nieuws. Niet omdat het zo goed gaat met lezen, maar omdat er sprake lijkt te zijn van ontlezing, vooral onder […]

Druk druk druk

Met dit boek krijgen leidinggevenden in de school niet alleen inzicht in de oorzaken van stress, overspannenheid en burn-out, maar ook in de mogelijke interventies of strategieën bij een probleem rondom werkdruk. De lezer leert het fenomeen werkdruk te onderscheiden in verschillende niveaus, en vindt bij elk niveau voorbeelden van scholen die effectief bleken in het vergroten van het werkplezier.

Deeltijd werken

Dit boek biedt inspiratie voor als jij je fulltimebaan wilt omzetten naar een parttimebaan. Of als je al deeltijd werkt en bijvoorbeeld merkt dat je toch nog vaak moeite hebt een goede balans te houden tussen je werk en je gezin.

Close Reading in het vo

Close Reading geeft leerkrachten van alle vakken in het voortgezet onderwijs de mogelijkheid om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden.

Als naar school gaan een uitdaging wordt

In dit boek wordt beschreven hoe ingewikkeld het voor sommige kinderen en jongeren is om naar school te gaan. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze het niet durven of kunnen. Hoe werkt angst? Welke invloed heeft dat op anderen in hun omgeving? Maar vooral ook: hoe kunnen we deze leerlingen helpen om de stap naar school terug te durven zetten? Scholen halen soms van alles uit de kast om hen weer naar school terug te dwingen, met als resultaat steeds meer angst bij de jongere en verlies van contact. Dit versterkt de natuurlijke neiging van ouders om hun kind te beschermen. Zo kan een strijd ontstaan tussen thuis en school die niet helpend is.

Startende leraren in het po en vo

Met het huidige lerarentekort is het van belang om startende leraren een ‘zachte landing’ te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms zelfs slopend ervaren. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidingsprogramma’s, zodat startende leraren niet vroegtijdig het vak verlaten.

Handboek leren leren

De praktische handvatten in dit boek kunnen leraren helpen om leerlingen optimaal te laten leren. Hiermee kan tevens het risico op afstromen van beloftevolle leerlingen worden verminderd.

Het zakboek voor contactpersonen in po, vo en mbo

Contactpersonen zijn het aanspreekpunt voor leerlingen/studenten, hun ouders/verzorgers en schoolmedewerkers bij klachten over schoolzaken. De contactpersoon zorgt ervoor dat klachten niet blijven broeien of escaleren, maar volgens de juiste klachtenroutes worden behandeld.

Wie niet leest is gek

Wat doe je in hemelsnaam voor de klas als je niet van lezen houdt? Dat is iets wat Naomi zich regelmatig afvraagt. In dit inspirerende en bruisende boek vertelt ze over haar eigen ervaringen en deelt ze haar liefde voor boeken en lezen. Ook geeft Naomi antwoord op prangende vragen, zoals: Hoe maak je van leeshaters nou echte booklovers? Hoe zet je kinderboeken in de les in (en laat je de methode lekker links liggen)? Wat zijn dé tips om met de hele klas samen hetzelfde boek te lezen?

Ondersteunend tekenen (bij TOS)

Ondersteunend tekenen is een belangrijk hulpmiddel om taal makkelijker te kunnen uiten, volgen, onthouden en verwerken. Het helpt onder andere bij het leggen van verbanden, het op elkaar afstemmen en het voorkomen van miscommunicatie. Ook kunnen met tekeningen emoties makkelijker geuit worden en bevordert het ondersteunend tekenen de ontwikkeling van innerlijke taal en executieve functies. Daarnaast biedt het houvast om een verhaal te kunnen vertellen.

Boeien!

Als geschiedenisdocent stelde Kobe Vanroy zichzelf ooit dezelfde vraag: hoe kan ik leerlingen met autisme motiveren voor mijn vak? Geïnspireerd door heldere kaders uit de zelfdeterminatietheorie, de positieve psychologie, oplossingsgericht werken en … de geschiedenis, helpt hij in dit boek ouders en leraren om hun kinderen met autisme te motiveren: wat helpt en hoe pak je dit dan autismevriendelijk aan?

De Groepscode

In De Groepscode geeft Van Engelen leraren – in zowel het primair als in het voortgezet onderwijs – inzicht in de vele aspecten van groepsvorming, en krijgt de lezer handvatten om deze processen succesvol te kunnen beïnvloeden.

De wereld van juf Sofie

Juf Sofie maakt zich druk om het onderwijs; dit doet ze met humor, lef en een scherpe pen – maar vooral met veel bevlogenheid en betrokkenheid voor de leerling en de leraar. Ze geeft haar uitgesproken mening over zaken die ze signaleert of aan den lijve ondervindt, en beschrijft hoe het volgens haar anders of beter zou kunnen.