Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs

Leren is een actief proces waarin kennis wordt geconstrueerd. Dit proces is voor iedere leerling anders en vraagt individuele ondersteuning. Onderwijsmaterialen en werkvormen zouden zich gedurende het leerproces steeds moeten aanpassen aan de specifieke behoefte van elke leerling.

CodeKlas

CodeKlas is een inspiratieboek over programmeren met kinderen, voor leraren en ouders van kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs. Centraal staan vragen als: Wat is er zo leuk aan leren programmeren? En waarom zouden kinderen dat al op jonge leeftijd moeten leren? Hoe ga je zelf met kinderen aan de slag, op school en thuis?

Alle dagen digitaal, niet alledaags

In dit bijzondere boek volgen wij tien (door ons bedachte) personen. Mensen van verschillende leeftijden, met verschillende achtergronden en dus ook met verschillende vragen over digitalisering en digitaal burgerschap.

Gamedidactiek 2

Dit boek biedt eerst een structuur om lesinhoud op te delen in onderdelen. Vervolgens analyseren we de onderdelen en bekijken wat voor spellen daar het beste bij passen. Steeds maken we gebruik van eenvoudige computerspellen, die we als docent daadwerkelijk zelf kunnen realiseren, zonder dat we hoeven te programmeren.

Gedist?

Jongeren van nu communiceren voortdurend met elkaar via hun mobiele telefoons. Ze wisselen informatie uit via sociale media en zetten video’s online. Ook gebruiken ze vaak […]

  • CPS
  • ISBN: 9789065086327
  • € 25,95
  • 25,95

Gelijke kansen en digitalisering? Goede toegang is niet genoeg

Toenemende digitalisering in het onderwijs vraagt om aandacht voor kansengelijkheid. Hoe zorgen we dat élke leerling kan profiteren van nieuwe technologische mogelijkheden? En hoe zorgen we dat die nieuwe mogelijkheden worden ingezet om verschillen tussen leerlingen van verschillende achtergronden te verkleinen in plaats van te vergroten? Deze longread brengt belangrijke aandachtspunten en overwegingen in beeld rond digitalisering en gelijke kansen.

Belangrijkste technologische trends voor het onderwijs

Welke technologieën gaan de komende jaren een beslissende rol spelen in het onderwijs? Die vraag beantwoorden we graag in dit artikel. Artificial intelligence (AI), internet of things, interfaces en vertrouwen in de digitale wereld: deze 4 trends schetsen we op hoofdlijnen. En we laten hun samenhang zien.

Digitaal toetsen

Digitaal toetsen is niet meer weg te denken uit het hedendaagse onderwijs. Als je als school hiervoor kiest, wil je uiteraard dat dit veilig gebeurt. Hiervoor moet je je ict-randvoorwaarden op orde hebben.

Dat kan bij ons niet!

In het boek Dat kan bij ons niet! laten acht mbo-scholen zien hoe zij maatwerk voor individuele studenten realiseren. Ze bewijzen hiermee dat scholen ook binnen de huidige regelgeving succesvol kunnen vernieuwen

Grip op gamen

Kinderen en jongeren begeven zich steeds meer in de virtuele leefwereld, waar hen allerlei nieuwe uitdagingen te wachten staan. Uitdagingen waarmee ze al op vroege leeftijd […]

Kleppen open!

In dit inspirerende doeboek word je uitgedaagd actief te leren en experimenteren met ICT in jouw onderwijs.

Kleppen dicht!

Dit boek is bedoeld om je te inspireren en te motiveren om toegankelijke ICT-toepassingen vol vertrouwen in te zetten in je lessen en te gebruiken bij je lesorganisatie.

Blended leren ontwerpen

Een doordachte blend van online en offline leren, van groepswerk en individueel werk, van leren op je eigen tijd en leren met anderen tegelijk, is veel effectiever dan de traditionele opzet. In Blended leren ontwerpen geven we je een state-of-the-art overzicht van het vakgebied en krijg je volop handvatten, modellen en tips.

Leren met AR/VR

Wat als je eenvoudig kunt reizen naar een willekeurige plek op aarde? In dit boek maak je kennis met deze en vele andere voorbeelden. Je leest hoe verschillende leraren AR en VR nu al in hun klas inzetten.