Driekwart van de docenten (in het vo) doet meer dan alleen lesgeven en heeft een extra rol bijvoorbeeld als mentor, sectieleider, excursie-coördinator, coach. Veel leraren vinden het belangrijk voor de ontwikkeling van hun loopbaan, willen het leren van leerlingen verbeteren of doen het voor de uitdaging. In het po wordt de ‘normtaak’ gehanteerd, die is vastgelegd in de CAO. Iedere school is zelf verantwoordelijk voor de taakverdeling binnen het onderwijsteam. Er zijn veel trainingen en boeken die je kunnen helpen bij het verlagen van de werkdruk, organiseren, timemanagement en persoonlijke effectiviteit. Ook kun je door (bij)scholing jouw taak of rol binnen de organisatie versterken. Bijvoorbeeld voor meer medezeggenschap of deelname aan de MR.

Wil jij je meer verdiepen in dit thema? Bekijk dan eens onze opleidingen en boeken.

Effectieve Remedial Teaching, hoe doe je dat?  

Je wilt remedial teaching zo goed mogelijk inzetten op school. Op die manier krijgen alle leerlingen de kans om de reguliere lesstof zo goed mogelijk onder de knie te krijgen. Het doel van remedial teaching is de afname van leerachterstanden van je leerlingen. Als remedial Teacher (RT-er) wil je natuurlijk weten hoe je leerlingen zo […]

Keuzes maken is soms lastig, zeker als het er echt toe doet. Om te kunnen kiezen moet je weten wat er in je omgaat. Het is gemakkelijk om verstrikt te raken in de wirwar van gedachten en emoties die in ons omgaan. Mindfulness, oftewel aandachtig zijn, biedt een verademing te midden van deze stroom van gedachtes.  Het stelt je in staat om bewust aanwezig te zijn in het moment, zonder worden meegesleept door zorgen over het verleden of de toekomst en van waaruit je authentieke beslissingen kan nemen. 

Werkgeluk

Ben jij gelukkig op jouw school?

Geldzaken

Geld voor mijn scholing, hoe regel ik dat?