De begeleider als instrument

Wil je je eigen gedrag en dat van anderen beter leren begrijpen en je communicatie optimaliseren? In deze 3-daagse lees, ervaar, analyseer en experimenteer je over en met diverse psychologische concepten. Je leert deze theorie in je eigen gedrag en communicatie herkennen. Dit is een training in een kleine groep met veel ruimte voor intervisie: constructief, voedend en inspirerend. Het is géén gespreksvaardigheidstraining; de oefeningen gaan over jou in je functioneren als begeleider. Je leert wat er al goed werkt in je begeleiding, hoe dat komt én krijgt nieuwe gereedschappen voor nog betere gesprekken en contact. Je werkt met eigen casussen.

Je lichaam als instrument

De emoties van sommige kinderen lopen gedurende de dag op en ineens is er dan die driftbui. Of herken je de kinderen die zich terugtrekken, na een dag vol prikkels op school. Wat je ook probeert, je komt maar niet tot écht contact. Wat doe je als praten niet meer helpt? Welke invloed heb jij als professional op het gedrag van kinderen en wat doe je met jouw invloed? Dan ben je bij dit event voor pedagogisch professionals op de juiste plek. 

Van Voorwaarden Tot Beheersing

Het brein van jonge kinderen is volop in ontwikkeling. Ze doen elke dag ontdekkingen en ontwikkelen zich razendsnel op veel verschillende ontwikkelingsgebieden. Als onderbouwleerkracht speel je een cruciale rol in het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind en het doelgericht stimuleren hiervan. Dit gebeurt middels het observatiesysteem, maar ook door het toepassen van diagnostiek binnen de ontwikkelingsdomeinen. 

Onderpresteren

Volg deze 1-daagse cursus en leer hoe je een veelvoorkomend probleem als onderpresteren signaleert, voorkomt en terugdraait. Ga schoolwaarts met een praktisch 6-stappenplan.

Effectief Leesonderwijs

Volg deze 3-daagse cursus en verdiep je in de gehele doorlopende leeslijn, instructie, het omgaan met risicolezers, tekstbegrip en een schoolplan.

Visueel Functioneren

Deze e-learning is bedoeld voor externe onderwijsprofessionals die een leerling met een visuele beperking in de klas of in begeleiding hebben in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, vervolgonderwijs óf onderwijs aan leerlingen met een meervoudige beperking.

Braille

In deze e-learning vind je informatie over braille en het braille onderwijs. 

De kracht van educatief partnerschap

We zeggen het zo gemakkelijk "onderwijs maak je samen" of "It takes a village to raise a child", maar wat voegt het nu echt toe aan je kansen op succes en hoe organiseer je dit nu eigenlijk? Op deze terugkomdag kijken we vanuit verschillende perspectieven naar diverse vormen van educatief partnerschap en de kansen die dit biedt voor passend(er) onderwijs aan leerlingen met kenmerken van begaafdheid.

Specialist Dubbel Bijzondere Leerlingen

De post-HBO-registeropleiding Specialist Dubbel Bijzondere Leerlingen (Specialist DBL) is voor specialisten (hoog)begaafdheid en talentbegeleiders die collega’s en dubbel bijzondere leerlingen binnen hun school, bestuur of samenwerkingsverband willen begeleiden.

Specialist Begaafdheid PO

De specialist begaafdheid in het PO kan verschillende rollen vervullen. Dat kan variëren van gespecialiseerd leraar zijn in een plusklas, leraar met bijzondere taken in een reguliere klas, gespecialiseerd leraar in een voltijdssetting voor begaafdheidsonderwijs, gespecialiseerd leraarondersteuner in een regulier school (vergelijkbaar met de rol van de gedragsspecialist en de rol van de intern begeleider). Binnen de opleiding wordt aandacht besteed aan deze verschillende rollen. Dat betekent dat elke student de gelegenheid heeft om vanuit zijn eigen rol in de praktijk zowel theorie als praktijk kan benaderen. Daarbij is het zo dat we je leren om over de grenzen van je huidige rol heen te kijken zodat je ook voorbereid wordt op situaties die buiten je eigen comfortzone ligt.

Progressiegerichte Gespreksvoering

Gedurende zes sessies ga je aan de slag met de progressiegerichte technieken. Je krijgt veel gelegenheid om te oefenen met je eigen cases en op de trainers. Tijdens de intensieve sessies wordt je progressiegerichte repertoire steeds uitgebreider en gaan je interventies steeds scherper en vloeiender worden. Deelnemers leren hoe ze de progressiegerichte interventies bij diverse interacties en in diverse contexten (één op één context, groepen, teams) soepel toe te passen. De opleiding is bedoeld voor professionals die progressiegericht werken interessant vinden en er steeds beter in willen worden.