De laatste jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden van het kijken naar scores naar het kijken naar de groei van leerlingen. Intussen moeten scholen vanuit de referentieniveaus sturen op de eindopbrengsten, waarbij er rekening wordt gehouden met de signaleringswaarden, maar waarbij ook schoolambities gesteld kunnen worden. Om het maximale leerrendement bij ieder kind te kunnen realiseren en passende eigen normen vast te kunnen stellen is inzicht in het leerrendement in termen van zowel groei als referentieniveaus cruciaal.
Wat leer je
- Je krijgt handvatten hoe je zicht moet krijgen op de referentieniveaus (groeps- en leerlingniveau)
- Je leert ambities en aandachtspunten per groep en leerling in beeld te brengen
- Je leert de referentieniveaus vertalen naar concrete 1F en 2F/1S doelen op lesniveau
Voor wie
Leerkrachten/Intern begeleiders
Praktische informatie
De E-learning module is in eigen tijd en tempo te volgen. Bij de online video hoort een te downloaden werkboek met een samenvatting, opdrachten, bronnen en een evaluatieformulier.
Studieduur: circa 1,5 uur