Wiskunde Didactiek

Wiskunde didactiek helpt jouw wiskundelessen levendig en boeiend te maken voor leerlingen. In de training gaan we op zoek naar nieuwe methoden om jouw lessen op te frissen met direct toe te passen werkvormen en spellen in de klas. Op die manier kun je je eigen stijl behouden en helpen de nieuw aangeleerde vaardigheden middels vernieuwde wiskunde didactiek tegelijkertijd beter inspelen op de behoeften van onze leerlingen

Netwerk Onderwijs en Digitalisering

In het netwerk Onderwijs en digitalisering wordt er kennis en ervaring uitgewisseld over digitale pedagogiek en didactiek. De leden vervullen binnen de eigen school veelal een brugfunctie tussen management en de onderwijspraktijk. Dit kan zijn vanuit een onderwijskundige functie, maar ook vanuit hr, de interne academie of de rol van i-coach.

Startende leerkrachten

Op startende leerkrachten komt in de dagelijkse praktijk veel af. In de scholingsbijeenkomsten verkennen we de hoofdthema’s van het afstemmen op behoeften van leerlingen als startende leerkracht.

Basisvaardigheden van lesgeven (zomer)

Als startende leraar wil je vol zelfvertrouwen voor de klas staan. De cursus Basisvaardigheden van lesgeven helpt je daarbij. Bijvoorbeeld als je nog geen pedagogisch-didactische scholing hebben ontvangen of als je vanuit het basisonderwijs overstapt naar het voortgezet onderwijs.

Specialist Jonge kind

Jonge kinderen zijn geweldig om mee te werken. Hun nieuwsgierigheid en onbevangenheid in spel en in interactie is voor veel leerkrachten in de onderbouw dé reden om te kiezen voor de kleuters.

Breindidactiek

Vind je het een uitdaging om leerlingen aangehaakt te houden tijdens je les? Of heb je hulp nodig om alle neuzen binnen je team dezelfde kant op te houden? Meer kennis over hoe het brein werkt, kan je hierbij helpen. Wat gebeurt er eigenlijk in je hersenen en hoe sluit je daar zo goed mogelijk bij aan? Deze cursus geeft inzicht en helpt je erbij!

Interne schoolcoach didactiek

De opleiding tot Interne schoolcoach didactiek is bedoeld voor scholen die willen investeren in het niveau van basisvaardigheden en complexe vaardigheden van hun leerkrachten in de school. Denk hierbij aan differentiatie en actief inzetten op betrokkenheid van alle leerlingen in de groep. Om dit te bereiken is een nieuwe taak in het leven geroepen: de interne didactische schoolcoach. Deze wordt opgeleid om binnen de eigen school (bij voorkeur in de eigen bouw) de leerkrachten te coachen en begeleiden om goed, of nog beter te worden in de didactische vaardigheden. In de opleiding staat het coachen van alle leerkrachten (van de bouw) centraal.

Zien is snappen (NT2)

De training geeft de deelnemers in 4 dagdelen inzicht in hoe je een anderstalige of taalzwakke leerling met eenvoudige visuele middelen de Nederlandse taal kan leren. Dat is voorwaardelijk voor het volgen van onderwijs in het Nederlands. In het laatste dagdeel wordt er teruggekeken op de training en presenteren de deelnemers met welke onderdelen van Zien is Snappen ze aan de slag zijn gegaan in de groep.

Gezonde Relaties & Seksualiteit – Voor gastdocenten

Als gastdocent geef je waardevolle lessen over relaties en seksualiteit en bent daarbij onderdeel van een groter geheel. Ondanks dat je maar kort op school bent, kun je scholen motiveren om breder aandacht te besteden aan relaties en seksualiteit. Hoe doe je dat? Ontdek het in deze online cursus.

NIVOZ-onderwijsavond in Rotterdam vanuit het werk van Beate Letschert: ‘Zonder bemoediging gaat het niet’

De Duitse Beate Letschert brengt het pedagogische begrip ‘bemoediging’ tot leven en inspireert met haar praktische pedagogiek. Dit voorjaar komt een vertaling uit van haar nieuwste werk, Das übersehene Kind, in het Nederlands: ‘Het kind dat niet gezien wordt’. Op woensdag 17 april staat een Onderwijsavond rondom dit boek gepland in het Rotterdamse Dokhuis. Door omstandigheden kan Beate zelf helaas niet komen. Maar via verschillende sprekers (o.a. Luc Stevens) en dialogische werkvormen brengen we haar gedachtengoed tot leven.

Opleidingskunde

Na succesvolle afronding van het HBO Programma Opleidingskunde beschik je over een goede basis om door te stromen naar de volledige HBO Bachelor Organisatiepsychologie. Je ontvangt mogelijk vrijstelling voor de gelijkgestelde modules in deze Bachelor. Word organisatiepsycholoog. Bereid je voor met deze studie Opleidingskunde.

Didactische Vaardigheden

Wil je je kennis en expertise op een inspirerende en effectieve manier overdragen aan collega's? In dit praktijkgerichte programma werk je aan je persoonlijke kracht en uitstraling als Je leert hoe je structuur aanbrengt in een training, professioneel presenteert en interactief instrueert. Daarbij behandelen we ook het inspelen op groepsprocessen en omgaan met weerstand.

Didactisch coachen

Heb je wel gehoord van didactisch coachen en raak je nieuwsgierig naar wat deze vorm van coachen bijzonder maakt? Dan is deze proeverij wat voor jou! In twee middagen nodigen we je uit om zelf te ervaren wat didactisch coachen voor jou kan betekenen. We besteden aandacht aan de didactiek van de hoge verwachtingen – met name aan de krachtige combinatie van waarderende feedback en het stellen van verdiepende vragen.

Coaching pedagogisch-didactisch effectief

Ben ik de leraar die ik wil zijn? Waar vind je weer inspiratie en passie voor het vak? Wat doe je met die lastige klas? Vragen die niet over de lesinhoud gaan, maar over de rol van de docent. Iedereen twijfelt vroeg of laat over de eigen rol en aanpak. Ben ik wel de leraar die ik wil zijn? Hoe zorg ik dat ik niet steeds opnieuw in dezelfde situatie belandt? Kan ik mijn stijl van werken verbeteren? En hoe doe ik dat dan?

De Didactische Week: Twaalf Dagdelen & Een Trendverslag Als Afronding

In een didactische week wordt een groep van zes docenten gedurende een hele week van het begin van de dag tot aan het eind van de dag door mij intensief begeleid. Een docent bereidt samen met de trainer de les voor, voert vervolgens die les samen uit en bespreekt de les na. Dit levert tips en feedback op die de docent de volgende les toepast en waar de trainer dan weer bij is. De feedback wordt tevens ook schriftelijk weergegeven in de vorm van een verslag. Op deze manier leert een docent hoe hij/zij kan leren omgaan met verschillen in de klas, actieve leerlingen krijgt, klassenmanagement goed organiseert, etc.

Pedagogisch Didactische Vaardigheden: Training, Coaching, Lesobservatie

Verbreding en verdieping van het repertoire; werkvormen en klassenmanagement (lesorganisatie) die bijdragen aan pedagogische relatie, motiveren en activeren van leerlingen, formatieve evaluatie en toetsing, differentiëren. Het betreft hier een training/coaching traject op maat, die tijdens het traject altijd herzien en bijgesteld kan worden.

Motiveren door differentiëren

Eenheid in verscheidenheid. Dat motto geldt steeds vaker in het onderwijs. Ruimte geven aan de verschillen om gezamenlijk tot een beter resultaat te komen. Afstemmen op die verschillen gaat verder dan differentiatie in inhoud en proces. Juist de variatie in sociale achtergrond en groepsdynamiek spelen een belangrijke rol bij het tot stand komen van een leerklimaat. Verschil in waarden, in ontwikkelingsfase, in afkomst en in leerstijl kunnen bijdragen aan het leren van elkaar. Juist het kennismaken met elkaars verschillen kan leiden tot een krachtige leeromgeving waar leerlingen niet alleen van de docent leren, maar ook van elkaar.

Didactische ondersteuning in het basisonderwijs

In de online bijscholing Didactische ondersteuning basisonderwijs worden kennis en vaardigheden aangeleerd om didactische ondersteuning in het basisonderwijs te bieden. Deze cursus is speciaal bedoeld voor Gespecialiseerd pedagogisch medewerkers die een brug willen slaan naar het onderwijs.