Taalontwikkeling is de wijze waarop leerlingen woorden en zinnen leren begrijpen en gebruiken. Leerlingen krijgen inzicht in hoe ze de verschillende taalregels moeten gebruiken. Dit noem je taalverwerving. Taalontwikkeling is onder te verdelen in taalinhoud, taalvorm en taalgebruik.

De belangrijkste periode voor leerlingen in het leren van taal is vanaf de geboorte tot een ongeveer zeven jaar. Als medewerker in de kinderopvang of leerkracht kan je helpen om de taalontwikkeling op deze jonge leeftijd te stimuleren door bijvoorbeeld de namen van voorwerpen te benoemen, veel voor te lezen, en gesprekken te voeren met leerlingen. Als de taalontwikkeling anders loopt dan verwacht, kan er spraak zijn van een taalontwikkelingsstoornis of taalontwikkelingsachterstand.

Meer leren over hoe de taalontwikkeling van leerlingen verloopt en hoe je leerlingen hierin kan stimuleren? Bekijk dan ons aanbod!

Leesplezier in elke thuistaal

Meertalige kinderen in de klas? Ontdek hoe je ze met plezier aan het lezen krijgt in hun eigen én in de Nederlandse taal. Van het betrekken van ouders tot ‘BookTok’ kasten, dit artikel biedt praktische tips voor een inclusieve leesaanpak.

Steeds meer leerkrachten, ouders en de kinderen merken in groep 3 en 4 dat het leren schrijven zeer moeizaam gaat. Ondanks grote inzet lukt het niet om de letters de juiste vorm te geven en binnen de lijntjes van het schrift te blijven. Zowel kind als leerkracht raakt gefrustreerd en gedemotiveerd…. Waarom lukt het niet? En wat kunnen we hieraan doen in de voorbereiding zodat de kinderen in groep 3 meer leervoorwaarden ontwikkeld hebben als ze starten met groep 3.

Leesplezier in elke thuistaal

Meertalige kinderen in de klas? Ontdek hoe je ze met plezier aan het lezen krijgt in hun eigen én in de Nederlandse taal. Van het betrekken van ouders tot ‘BookTok’ kasten, dit artikel biedt praktische tips voor een inclusieve leesaanpak.