De bestuurder draagt zorg voor het formuleren van de strategische koers, de missie van de organisatie en van de visie op onderwijs. Hij/zij is in staat de maatschappelijke opdracht te vertalen naar de specifieke opdracht voor de eigen organisatie(s) en de gevolgen daarvan voor de positionering van die organisatie(s).

Dit betekent:

  • Hij/zij is in staat het speelveld te (doen) analyseren, kansen en bedreigingen te (doen) onderkennen en te duiden en te koppelen aan de sterktes en zwaktes van de organisatie.
  • De bestuurder is in staat het proces van strategieontwikkeling vorm te geven en te sturen.
  • Hij/zij is in staat om keuzes te maken en kan met scenario’s werken.

Duurzame inzetbaarheid: het fundament voor een sterke onderwijspraktijk

Je hoort het waarschijnlijk steeds vaker. De essentie van duurzame inzetbaarheid in het onderwijs. Misschien denk je wel: Waarom zou ik als leidinggevende, geconfronteerd met het lerarentekort, tijdgebrek en beperkte middelen, prioriteit geven aan duurzame inzetbaarheid? Is dit niet wéér een modewoord in een zee van onderwijstrends? In dit artikel leggen we uit waarom duurzame inzetbaarheid juist cruciaal is voor het behoud van vitaal en gelukkig personeel! Lees hier verder.

MT-leden

Uit onderzoek blijkt dat structurele actieve betrokkenheid van de directie bij de implementatie van SWPBS van doorslaggevend belang is voor een succesvolle invoering en borging van de schoolbrede aanpak. Om directies hierin te ondersteunen en te faciliteren is vanuit het Kenniscentrum SWPBS Nederland een scholingsdag ontwikkeld voor (adjunct)directeuren die bezig zijn met de implementatie of de borging van SWPBS in hun school.

Help, hoe maak ik een persoonlijk ontwikkelingsplan?

Een goed begin is het halve werk. Hoe beter jij je ambities en doelen scherp hebt, hoe groter de kans dat je scholing of opleiding een succes wordt. Tijd voor een concreet plan: het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP).  Wat is dat precies en hoe maak je het?