De bestuurder draagt zorg voor het formuleren van de strategische koers, de missie van de organisatie en van de visie op onderwijs. Hij/zij is in staat de maatschappelijke opdracht te vertalen naar de specifieke opdracht voor de eigen organisatie(s) en de gevolgen daarvan voor de positionering van die organisatie(s).

Dit betekent:

  • Hij/zij is in staat het speelveld te (doen) analyseren, kansen en bedreigingen te (doen) onderkennen en te duiden en te koppelen aan de sterktes en zwaktes van de organisatie.
  • De bestuurder is in staat het proces van strategieontwikkeling vorm te geven en te sturen.
  • Hij/zij is in staat om keuzes te maken en kan met scenario’s werken.

Sterker personeel in het onderwijs: zo pakt Stichting Prodas het aan

Met het tekort aan medewerkers in het onderwijs is het belangrijker dan ooit om te investeren in talentmanagement, zodat je team energiek en betrokken blijft. Maar hoe pak je dat aan, zeker als tijd schaars is? Stichting Prodas laat zien hoe zij dit succesvol doen, met praktische tips van personeelsadviseurs Jolanda van Loon en Marjolein […]

Vraag jij je af wat je invloed is op het beter aan elkaar verbinden van onderwijs en bedrijfsvoering? Wil je meer handvatten om onderlinge verwachtingen tussen primaire en ondersteunende medewerkers beter te kunnen afstemmen? Wil je meer grip op je eigen functie en heb je behoefte aan theoretische en praktische verdieping? Zoek je inspirerende uitwisseling van kennis en ervaring en de mogelijkheid om een kring van collega’s op te bouwen? Meld je dan aan voor het netwerk Leidinggevenden bestuursbureau funderend onderwijs.