Spel is met name bij het jonge kind belangrijk, zij leren door te bewegen en door aan te sluiten bij de belevingswereld. Zo kun je denken aan speelhoeken in de klas die rollenspel stimuleren, het inzetten van thema’s en het aanbieden van uitdagend spelmateriaal.

Als leerkracht is observeren hierin belangrijk. Door te observeren, kun je aansluiten op het spel en het spel waar mogelijk ook verrijken. Spel is vooral een belangrijk ontwikkelingselement tijdens de peuter- en kleuterperiode. Meer en meer weten we dat spel ook zeker in groep 3 en 4 en de bovenbouw een grote rol speelt bij het leren.

Meer weten over spelen en spelontwikkeling? Bekijk ons aanbod boeken en opleidingen.

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

LEFgozers

Veel jongens struggelen in de puberteit met mannelijkheid en machogedrag. In de hoop respect te…

Diversiteit integreren in het onderwijs: Van kleuterklas tot eindexamen

Diverse onderwerpen rondom seksualiteit en genderidentiteit kun je op een natuurlijke en inspirerende manier door het hele schooljaar verweven in je lessen, zodat leerlingen van alle leeftijden spelenderwijs leren over diversiteit en respect. Van voorleesboeken voor de jongste kinderen tot pakkende romans voor de bovenbouw: in dit artikel delen we praktische tips én boeksuggesties voor […]