Radicalisering kan op diverse manieren worden beschreven. In het onderwijs is er vaak sprake van een leerling die in aanraking komt met radicaal, extremistisch gedachtegoed – het wij-zij-denken – en afdrijft van de democratie. De leerling komt dan in contact met andere, geradicaliseerde mensen die dezelfde overtuigingen hebben, raakt geïnspireerd en gaat er steeds verder in op. De leerling groeit vaak ook toe naar geweldverheerlijking, en kan een gevaar betekenen voor de samenleving. Als leraar is het daarom belangrijk de leerlingen serieus te nemen, en de leerlingen die geneigd zijn zich af te sluiten van de groep, persoonlijke aandacht te geven om problemen te ontdekken. Radicalisering is niet verbonden aan een specifieke etnische, culturele, religieuze of politieke groep. 

 Meer weten over radicalisering en polarisatie? Bekijk de trainingen, boeken en artikelen over radicalisering en polarisatie op school. 

4 mindfulness technieken voor meer rust en ontspanning in de klas

Is het soms moeilijk voor je om orde te houden, door drukte in de klas? Of merk je dat jij of je leerlingen overprikkeld raken? Mindfulness, ook wel aandachttraining of antistresstraining genoemd kan de rust terugbrengen in je les. Deze vanuit het Boeddhistisch afkomstige technieken kan je praktisch inzetten om de aandacht van de klas […]

Peer education

Een peer education-project op school is een enthousiasmerende en interessante ervaring voor leerling én docent! Onze…

Inspraak schoolvisie en actieplannen

In schooljaar 2021-2022 krijgt elke school volgens het Nationaal Plan Onderwijs per leerling € 701,16 voor een eigen schoolprogramma. Hiermee kunnen scholen leerlingen en leraren helpen om leerachterstanden en andere problemen door corona aan te pakken. Het schoolbestuur neemt uiteindelijk de beslissingen, maar jij kunt daar als personeel (en als ouder en in het vo […]