Radicalisering kan op diverse manieren worden beschreven. In het onderwijs is er vaak sprake van een leerling die in aanraking komt met radicaal, extremistisch gedachtegoed – het wij-zij-denken – en afdrijft van de democratie. De leerling komt dan in contact met andere, geradicaliseerde mensen die dezelfde overtuigingen hebben, raakt geïnspireerd en gaat er steeds verder in op. De leerling groeit vaak ook toe naar geweldverheerlijking, en kan een gevaar betekenen voor de samenleving. Als leraar is het daarom belangrijk de leerlingen serieus te nemen, en de leerlingen die geneigd zijn zich af te sluiten van de groep, persoonlijke aandacht te geven om problemen te ontdekken. Radicalisering is niet verbonden aan een specifieke etnische, culturele, religieuze of politieke groep. 

 Meer weten over radicalisering en polarisatie? Bekijk de trainingen, boeken en artikelen over radicalisering en polarisatie op school. 

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]