Radicalisering kan op diverse manieren worden beschreven. In het onderwijs is er vaak sprake van een leerling die in aanraking komt met radicaal, extremistisch gedachtegoed – het wij-zij-denken – en afdrijft van de democratie. De leerling komt dan in contact met andere, geradicaliseerde mensen die dezelfde overtuigingen hebben, raakt geïnspireerd en gaat er steeds verder in op. De leerling groeit vaak ook toe naar geweldverheerlijking, en kan een gevaar betekenen voor de samenleving. Als leraar is het daarom belangrijk de leerlingen serieus te nemen, en de leerlingen die geneigd zijn zich af te sluiten van de groep, persoonlijke aandacht te geven om problemen te ontdekken. Radicalisering is niet verbonden aan een specifieke etnische, culturele, religieuze of politieke groep. 

 Meer weten over radicalisering en polarisatie? Bekijk de trainingen, boeken en artikelen over radicalisering en polarisatie op school. 

Voorkom emotionele druk in het onderwijs

De emotionele last van het leraarschap wordt vaak over het hoofd gezien, terwijl leraren dagelijks te maken krijgen met de emotionele behoeften van hun leerlingen. Naast het lesgeven worden zij geconfronteerd met de maatschappelijke ongelijkheden die doorsijpelen in het klaslokaal. Het is tijd om de oneerlijke last van deze ‘emotionele arbeid’ te erkennen en te […]

Deze training gaat over verschillende vormen van discriminatie en hoe je je als omstander, in de klas, op een positieve en effectieve manier hiertegen kunt uitspreken.

Polarisatie

Van klimaat en landbouwbeleid tot woningtekorten en de sinterklaastraditie: er zijn maar weinig actuele onderwerpen…

Offline en opgeladen: leraren beschermen tegen voortdurend bereikbaar zijn

In een tijd waarin technologie steeds meer ons leven binnendringt, worden de grenzen tussen werk en privé voor leraren steeds vager. Dit artikel verkent waarom het beschermen van de persoonlijke tijd van leraren cruciaal is en hoe scholen hen kunnen ondersteunen bij het recht om te ‘ontkoppelen’ buiten de schooluren.