Het verbeteren van onderwijs is een kerntaak van de school. Om onderwijsverbetering goed door te voeren en te laten slagen is het belangrijk om van te voren een plan op te stellen waarin je duidelijke afspraken maakt binnen het team. Stel een verbeterteam aan, die zich focust op de onderwijsverbetering. Bepaal samen hoe lang de verbeterperiode duurt, welke onderwerpen in die periode plaats gaan vinden en hoe jullie hiermee aan de slag gaan.

Als de onderwijsverbetering is doorgevoerd, is het ook heel belangrijk om deze te evalueren. Hoe verliep het proces en wat zijn de opbrengsten van de verbetering? Na aanleiding van deze evaluatie kan je weer vervolgstappen bedenken voor verdere verbetering.

Meer leren over onderwijsverbetering en hoe dit goed door te voeren? Bekijk dan ons aanbod!

Voorkom emotionele druk in het onderwijs

De emotionele last van het leraarschap wordt vaak over het hoofd gezien, terwijl leraren dagelijks te maken krijgen met de emotionele behoeften van hun leerlingen. Naast het lesgeven worden zij geconfronteerd met de maatschappelijke ongelijkheden die doorsijpelen in het klaslokaal. Het is tijd om de oneerlijke last van deze ‘emotionele arbeid’ te erkennen en te […]

In het leernetwerk krijg je informatie over de mogelijkheden rondom de aanpassing van onderwijstijd.

Red het onderwijs!

Anna Bosman, Sezgin Cihangir, Jan Drentje, Ton van Haperen, Paul Kirschner, Piet van der Ploeg, Jaap Scheerens en Theo Witte

Een unieke bijdrage

Deze post-hbo-opleiding is gericht op docenten en/of coördinatoren die werkzaam zijn in het basisonderwijs. Na…

Groeien in leiderschap

Van gymdocent naar locatiedirecteur, Ralf Buiter vertelt hoe een masteropleiding zijn kijk op leiderschap en onderwijs heeft verbreed. Door strategischer te denken, kan hij nu beter uitleggen waarom zijn team dingen doet zoals ze die doen. Een boeiend inkijkje in de professionalisering van schoolleiderschap.