Dankzij buitenspelen heb je als leraar de mogelijkheid om de lesstof meer te laten leven, omdat deze gekoppeld wordt aan de echte wereld. Je kunt gebruik maken van de omgeving, de natuur, de cultuur, de actualiteit of de interesses van je leerlingen om de lesinhoud meer te laten leven en te verduidelijken. Daarnaast kunnen leerlingen actief bezig zijn met hun zintuigen, fantasie, creativiteit en denkvermogen terwijl zij leren. Ook zijn de lesvormen die je buiten kunt inzetten zeer toegankelijk en interactief: denk aan speurtochten, excursies en spelletjes.
Om je te inspireren geven we je hieronder enkele voorbeelden van hoe je buitenspelen kunt integreren in je vakinhoud en didactiek per vakgebied:
Er zijn veel mogelijkheden om buitenspelen te integreren in je onderwijs voor verschillende vakgebieden. Buitenspelen biedt niet alleen veel voordelen voor de leerlingen, zoals meer plezier, beweging, concentratie en motivatie, maar ook voor jou als leraar, zoals meer variatie, inspiratie en enthousiasme. Bovendien sluit buitenspelen aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid en leergierigheid van kinderen. Door buitenspelen actiever te integreren in je lesprogramma, maak je van elke dag Nationale Buitenspeeldag!
De IB’er verdient volgens de LBBO duidelijke kaders gezien hun sleutelpositie in het team. Toch heeft de IB’er nog steeds geen wettelijke basis of een plek in de CAO, waardoor er veel onduidelijkheid blijft. Wat doet de IB’er, en hoe word je er één? Lees hier verder.