Observeren is het bewust waarnemen van een persoon. Dat kan bijvoorbeeld gaan over een handeling van één leerling, maar ook de houding, gedrag of interacties tussen meerdere leerlingen. Observeren doe je zonder hierbij direct te oordelen. Hierdoor kan je informatie zien die je in eerste instantie misschien gemist zou hebben. Observeren is daarom belangrijke vaardigheid om te bezitten in het onderwijs. Er zijn verschillende observatietools die je kan inzetten. Zo kan je een video-opname gebruiken om je didactische vaardigheden te bekijken en kan je een observatielijst gebruiken in de klas.

Wil je meer weten over observeren als leraar? Bekijk dan ons aanbod!

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

In deze tweedelige workshop leer je over de achtergronden van systemisch werk en over dynamieken die vaak voorkomen in groepen en gezinnen. Je maakt kennis met een vorm van systemisch werken in de groep, waarbij met poppetjes de groepsdynamiek in beeld wordt gebracht. 

Minor OGO

In de minor Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) leer je betekenisvol onderwijs te geven. Je wilt de…

Zo maak je een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)

Hoe beter jij je ambities en doelen scherp hebt, hoe groter de kans dat je scholing of opleiding een succes wordt. Tijd voor een concreet plan: het Persoonlijke ontwikkelingsplan (POP).  Wat is dat precies en hoe maak je het?