Als schoolleider geef je leiding aan het ontwikkelen, concretiseren en communiceren van een gezamenlijke inspirerende visie op leren, onderwijzen en pedagogisch handelen. Hierbij gebruik je gezamenlijke waarden als basis. De visie is voldoende concreet, zodat deze sturing geeft aan het primaire proces. Je geeft daarmee richting aan de toekomst van de school.

Bij deze leiderschapspraktijk horen de volgende aspecten:

  • Focus houden op het leerproces van leerlingen, gericht op het ‘waartoe’.
  • Gezamenlijk formuleren van een gedeelde visie en daaraan gekoppelde ambities en doelen, die bijdragen aan het ‘waartoe’.
  • Doorwerking naar het primaire proces: verbinden van waarden en visie aan vraagstukken en afwegingen in de praktijk.
  • Hoge verwachtingen hebben van de prestaties en mogelijkheden van leerlingen en leraren.
  • Bevorderen van commitment van alle betrokkenen door het helder communiceren van de visie.

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Pesten neemt toe: hoe jij als leraar het verschil kunt maken 

Ken je dat knagende gevoel dat er iets speelt bij een leerling, omdat die leerling opeens wel heel stil geworden is? En dat je iets wilt betekenen, maar niet weet hoe je de leerling moet helpen? Helaas is pesten nog steeds een groeiend probleem in het onderwijs. Tijdens de Week tegen Pesten staat pesten centraal. […]