Als schoolleider stimuleer je een reflectieve, onderzoekende houding op alle niveaus binnen de organisatie en vervul je daarbij zelf een voorbeeldrol. Om de betrokkenheid en leerbereidheid van medewerkers te bevorderen ga je het gesprek aan over opvattingen en drijfveren. Hierbij horen de volgende aspecten:

  1. Bevorderen van een gevoelde gezamenlijke verantwoordelijkheid voor leerlingen en gedeelde opvattingen over goed onderwijs
  2. Bevorderen dat leraren kritisch reflecteren op het eigen handelen en doelen formuleren voor hun professionele ontwikkeling (in relatie tot schooldoelen)
  3. Bevorderen van het stellen van vragen en de bereidheid om feedback te geven en ontvangen.
  4. Stimuleren en ondersteunen van medewerkers om zich te ontwikkelen in hun dagelijks functioneren, hun professionele ontwikkeling en loopbaanontwikkeling.
  5. Zicht hebben op, versterken en benutten van kwaliteiten van medewerkers (erkende ongelijkheid).

Mensgericht leidinggeven aan startende docenten

𝘎𝘦𝘦𝘧 𝘭𝘦π˜ͺπ˜₯π˜ͺ𝘯𝘨 𝘷𝘒𝘯𝘢π˜ͺ𝘡 𝘫𝘦 𝘩𝘒𝘳𝘡 𝘦𝘯 𝘣𝘦𝘩𝘰𝘢π˜₯ 𝘡𝘒𝘭𝘦𝘯𝘡. Leer van ervaren leidinggevenden hoe je startende…

𝘎𝘦𝘦𝘧 𝘭𝘦π˜ͺπ˜₯π˜ͺ𝘯𝘨 𝘷𝘒𝘯𝘢π˜ͺ𝘡 𝘫𝘦 𝘩𝘒𝘳𝘡 𝘦𝘯 𝘣𝘦𝘩𝘰𝘢π˜₯ 𝘡𝘒𝘭𝘦𝘯𝘡. Leer van ervaren leidinggevenden hoe je startende docenten zo goed mogelijk begeleidt. Zodat zij als mens kunnen wortelen en als leerkracht kunnen floreren. En je jouw kansen op behoud van hen voor je school vergroot.

Even een momentje zen

Even een momentje zen op school. Volgens Janet van Essen is mindfulness heel goed in te passen tijdens, tussen en na je lessen. Lees hoe.