In het programma van toetsing en afsluiting (PTA) staat de inhoud, planning en beoordeling van het schoolexamen. Leerlingen moeten voor het begin van het centraal examen het schoolexamen hebben afgerond. Het centraal examen is voor iedereen gelijk, maar als school heb je veel vrijheid voor de invulling van het schoolexamen.  

Deze schoolexamens kun je dus als school zelf maken. Het maken van een goede toets kan nog best ingewikkeld zijn. Handig is het om te beginnen met het bepalen van de uitkomst, zodat je kan toewerken naar de toetsdoelen. Ook kan het maken van een toetsmatrijs waardevol zijn. Hierin kan je de doelen die in de toets gemeten worden overzichtelijk weergeven.  

Meer leren over het maken van goede examens? Bekijk dan ons aanbod! 

Leiderschapspraktijken voor schoolleiders

Als schoolleider heb je een cruciale rol. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen, maar ook voor het vormgeven van een visie en het sturen op langetermijndoelen. In dit artikel duiken we dieper in op de leiderschapspraktijken die voor jou belangrijk zijn.

Sinds 2020 is er een nieuw examenprogramma binnen het vak informatica. Docenten hebben hiermee al eerste ervaringen opgedaan. Omdat je als informatica docent (vaak) alleen op een school werkt, is dit een mooie kans om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden en de ervaringen van andere docenten.

Wereldwijs houdt het spannend!

Hoe zorg je als school voor gelukkige medewerkers? Hoe leer je als leraar van je collega’s en hoe houd je oog voor je passie? Vijf jaar geleden gooide basisschool Wereldwijs in Eersel het roer om. Karin van de Ven, al 17 jaar werkzaam op de school: ‘Je hebt veel meer plezier in je werk als […]