Vanaf de geboorte tot ongeveer 1 jaar noem je een kind een baby, tussen de leeftijd van 1 tot 2 jaar spreek je over een dreumes en vanaf 2 jaar tot 4 jaar zit een kind in de peutertijd. Tijdens deze leeftijdsfasen is het belangrijk om een basis te leggen voor emotionele stabiliteit en het ontwikkelen van de eigen persoonlijkheid.

Als pedagogisch medewerker in de kinderopvang of de peuterspeelzaal heb je een belangrijke rol in het stimuleren van de ontwikkeling van baby’s en peuters. Dit doe je door deze jonge kinderen vooral spelenderwijs dingen te laten leren. Kinderen met blokken laten spelen stimuleert bijvoorbeeld de motorische ontwikkeling en met samenspel stimuleer je de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Meer leren over baby’s en peuters en hoe jij kan helpen in hun ontwikkeling? Bekijk dan ons aanbod!

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

In twee bijeenkomsten krijg je handvatten om kleuters met een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong te signaleren en het aanbod voor deze doelgroep te verrijken. Je leert beter in te spelen op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van deze leerlingen en gaat ook begrijpen wat de snel denkende kleuter nodig heeft en hoe jij je onderwijsaanbod hierop kunt aanpassen. Tot slot ga je zelf aan de slag met het ontwerpen van goed verrijkingsaanbod en een rijke leeromgeving. Kortom, je leert op een passende manier je onderwijs verdiepen en verrijken.

Hoe jouw leiderschapsstijl het werkplezier van leraren beïnvloedt

Als leidinggevende in het onderwijs heb je de touwtjes in handen als het gaat om het creëren van een stimulerende en productieve werkomgeving. De keuzes die je maakt als leidinggevende hebben effect op het werkplezier van leraren, dat op zijn beurt de kwaliteit van het onderwijs beïnvloedt. Maar welke leiderschapsstijlen zijn er allemaal? En op welke manier hebben die invloed op jouw team?