Er zijn grote verschillen tussen leerlingen met autisme. Daarom zijn er ook veel verschillende benamingen, bijvoorbeeld Asperger of PDD-NOS. Tegenwoordig wordt vaak de term autismespectrumstoornis (ASS) of kortweg gewoon autisme gebruikt. Kenmerken van leerlingen met autisme zijn dat ze beperkingen hebben in de sociale interactie en communicatie, en ze laten herhalende patronen van gedrag en beperkte interesses zien. Hierdoor hebben ze ook veel positieve kenmerken, zoals oog hebben voor detail, analytisch kunnen denken en creatief zijn. 

Leerlingen met ASS verschillen vaak zeer van elkaar, dus begeleiding verschilt ook per leerling. Wees in ieder geval concreet en werk met een vast schema, zodat de leerling weet waar hij of zij aan toe is.  

Meer leren over omgaan met autisme in de klas? Bekijk de opleidingen over dit onderwerp. 

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

De Schaal voor Emotionele Ontwikkeling – Revised² (SEO-R²) is een instrument waarmee de emotionele ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking kan worden ingeschat. Op basis van de informatie, die uit de afname van een SEO-R² komt, kunnen handvatten worden geformuleerd voor behandeling en ondersteuning.

Solliciteren in het onderwijs: hoe je jezelf onderscheidt van de rest

Een sollicitatiegesprek is een cruciale stap in het verwezenlijken van je droomcarrière. Het is de perfecte manier om je professionele vaardigheden en ervaring te tonen. Maar hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen de andere sollicitanten? Ontdek hoe je met vertrouwen het gesprek in kunt gaan om die droombaan in de wacht te slepen.