De Groepscode

In De Groepscode geeft Van Engelen leraren – in zowel het primair als in het voortgezet onderwijs – inzicht in de vele aspecten van groepsvorming, en krijgt de lezer handvatten om deze processen succesvol te kunnen beïnvloeden.

Ontwikkeling in de groep

Van jongs af aan brengen kinderen en jongeren veel tijd door in groepen. Hun ervaringen in deze groepen hebben grote invloed op hun ontwikkeling, onder andere op het gebied van sociale vaardigheden en normen en waarden. Door op een adequate manier de groepsontwikkeling te begeleiden, kunnen professionals positief bijdragen aan de individuele ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ontwikkeling in de groep biedt alle inzichten en handvatten die nodig zijn om groepsprocessen bij kinderen en jongeren in goede banen te leiden.

Gedist?

Jongeren van nu communiceren voortdurend met elkaar via hun mobiele telefoons. Ze wisselen informatie uit via sociale media en zetten video’s online. Ook gebruiken ze vaak […]

  • CPS
  • ISBN: 9789065086327
  • € 25,95
  • 25,95

Beter leren door groepsdynamiek

Groepsdynamisch onderwijs (GDO) is een integrale, duurzame aanpak om kindwaardig en kwalitatief goed onderwijs te realiseren. GDO biedt een gedegen kader om onderwijsontwikkelingen als bijvoorbeeld passend onderwijs en Opbrengstgericht Werken tot een succes te maken.

Meidenvenijn in het voortgezet onderwijs

Meidenvenijn is het subtiele spel van aantrekken en afstoten waar meisjes meesters in zijn, compleet met steken onder water en honingzoet gedrag. Het is een bron van (onderhuidse) spanning in de klas die veel energie kost: energie die omgebogen kan worden naar positieve omgang met elkaar en naar productief werken op school. Daarom is het belangrijk om meidenvenijn, in welke vorm dan ook, te benoemen en aan te pakken.

De Ringaanpak

Vanuit de gedachte dat mensen sociale wezens zijn, met het verlangen bij een groep te horen, ontwikkelde Barry Redeker De Ringaanpak: een groepsdynamische benadering voor een veilige klas, opgebouwd uit 8 concrete stappen. De Ringaanpak gaat uit van een systemisch geheel. Wie neemt welke plek in ten opzichte van de onveiligheid? Welk gedrag zien we? Wat zijn valkuilen bij deze positie? Wat zijn kwaliteiten? Waar kun je positief mee aan de slag gaan?

Pesten en cyberpesten in het onderwijs

Dit boek belicht het aparte karakter van (cyber)pesterijen en trekt bewust de kaart van een integrale, hogeschool-brede aanpak. Steunend op wetenschappelijk onderzoek krijgen hogescholen en universiteiten theoretische en praktische handvatten aangereikt waarmee ze hun huidige anti-pestaanpak in vraag kunnen stellen en versterken.

Goed van Start

Goed van Start is een praktisch boek, ondersteund door onderzoek en theorie. Het is ontstaan op de werkvloer. De afgelopen jaren zijn vele leraren Goed van Start gegaan. Op basis van hun ervaringen is het boek geheel herzien, zodat je er nog makkelijker mee kunt werken.

Handboek positieve groepsvorming

Praktische leidraad om het groepsproces stap voor stap te begeleiden, met een theoretische verantwoording. De oefeningen zijn getest en bieden een bijdrage aan het ontstaan en behouden van een positieve groepsvorming in de klas.

Bouwen aan klasklimaat

Het boek Bouwen aan Klasklimaat is een verzameling van gestructureerde activiteiten om de sfeer in de klas positief te invloeden. Deze activiteiten vergroten de betrokkenheid en […]

SOS conflict

Praktische oefeningen, lesmateriaal en spelvormen om op een constructieve manier met elkaars verschillen om te gaan.

Leerlingbemiddeling in het onderwijs

In Leerlingbemiddeling in het onderwijs wordt een beschrijving gegeven van wat leerlingbemiddeling is, wordt de ontwikkeling van leerlingbemiddeling in Nederland geschetst en wordt ingegaan op varianten waarin leerlingbemiddeling voorkomt op scholen

  • Sdu
  • ISBN: 9789012392747
  • € 45.50
  • 45.50