Een goede investering in de groep is een investering in de schoolcarrière van individuele leerlingen.
In De Groepscode geeft Van Engelen leraren – in zowel het primair als in het voortgezet onderwijs – inzicht in de vele aspecten van groepsvorming, en krijgt de lezer handvatten om deze processen succesvol te kunnen beïnvloeden.
Aan de orde komt welke zaken van invloed zijn op de groep, zowel in positieve als in negatieve zin. Er is ook aandacht voor het omgekeerde: de invloed van de groep op onder andere het leren, want er is een nadrukkelijk verband tussen de sfeer in de groep (de sociale eenheid) en het leerproces.
Bij groepsdynamiek speelt ook de leeftijdsfase van de kinderen een rol; een grotere wereld van pubers heeft meer en andere invloeden dan de kleine wereld van de kleuters. Denk aan zaken als maatschappelijke verwachtingen, gender en sociale vaardigheden. Verder komt het werken met en in de groep uitgebreid aan bod; want als leraar werk je niet alleen met de groep, maar ben je er zelf ook op een unieke manier onderdeel van.
Met een gedegen theoretische ondergrond en de koppeling naar de praktijk kan dit boek gezien worden als een basishandboek over groepsvorming en groepsdynamiek.