Dit boek is bedoeld voor iedereen die in en aan een organisatie werkt met de bedoeling een proces van gespreid leiderschap te cultiveren. Dat is dus niet alleen de formeel aangewezen leider van een organisatie, maar iedereen die leiderschap neemt en ontwikkelt.
De methodiek Permanent leren als team biedt instrumenten om beroepskrachten in kindercentra een kritisch- reflectieve houding te leren aannemen. Deze houding maakt communicatie transparanter, zorgt voor meer aandacht voor diversiteit en verhoogt het plezier in het samenwerken. Door als team op de eigen praktijk te reflecteren ontstaat ruimte voor dialoog.
Of je nu wil teamteachen om in te spelen op de grote verschillen in de klassen, om het welbevinden en de motivatie van leerlingen te vergroten of om leerlingen eigenaarschap te geven in hun leerproces, via de tips in dit boek ga je doelgericht aan de slag. De auteur staat ook uitgebreid stil bij de effecten op de betrokken leraars, die de uitdagingen nu samen aangaan, elkaar steunen en dagelijks van elkaar leren.
Hoe zorg je dat pop-up teams een succes zijn? Dat mensen in dergelijke teams leren, innoveren en presteren, maar ook floreren? Dat is alleen mogelijk wanneer je de kunst van Teaming beheerst: onder grote druk intensief werken aan je team.
In Topteams dient het bergbeklimmen als spiegel, want hoog in de bergen word je samen tot het uiterste op de proef gesteld. Het is dé test voor leiderschap en teamwork.
Over teams en over coaching is al veel geschreven, maar over teamcoaching nog betrekkelijk weinig. Dit 'Handboek Teamcoaching' is voor iedereen die teams begeleidt. Behalve een inspirerend overzicht is het ook een pleidooi voor een minder bemoeizuchtige benadering van teams.
Leuke “conversation starter” poster voor in de docentenkamer of gewoon voor in de klas.
De kwaliteit van het onderwijs is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de leraren. Hun professionaliteit, gedeelde verantwoordelijkheid voor het leerproces van leerlingen en onderlinge samenwerking […]
In de eerder verschenen boeken van Eva Naaijkens en Martin Bootsma — En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? (po- en vo-versie) — wordt een duidelijke en veelgeprezen kwaliteitsaanpak voor scholen besproken. Deze kwaliteitsaanpak kun je zien als het fundament voor het verbeteren en behouden van de kwaliteit van het onderwijs.
Feedback: een van de krachtigste instrumenten waarmee je leerlingen aanzet tot leren. Bovendien kost feedback niets. Alleen moet je weten hoe je feedback geeft die ertoe […]
Schuurt het binnen het team en mislukken allerlei pogingen om de samenwerking te verbeteren? Dan helpt dit spel te duiden wat er in de onderstroom speelt. Het kan ook andersom: loopt een team lekker en wil je weten hoe dit komt? Dan kan het ONDERSTROOMspel helpen om de kracht naar boven te halen.
Het doel van deze tool is om mensen in een ongedwongen sfeer te laten praten over gewenst en ongewenst gedrag. Dit gebeurt aan de hand van de situatiebeschrijvingen op de kaartjes. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om zo een prettige, veilige en open werksfeer te creëren.
In 'Liefde voor leren' beschrijft Manon Ruijters een taal die de diversiteit van leren bespreekbaar maakt en de weg wijst bij het vormgeven van leren en ontwikkelen op individueel, groeps- en organisatieniveau.
HOE samen sterk geeft ieder team een middel in handen om zelf de samenwerking te versterken. De authentieke verbinding die dat oplevert maakt écht samen sterk.
Mensenorganisaties reikt je een helpende hand, want dit boek brengt overzicht in de diversiteit. Tal van wetenschappelijke en praktijkexperts geven je zicht op 24 essentiële evoluties binnen het strategisch HRD-domein, vanuit drie invalshoeken: evoluties van het individu, het team en de organisatie.
Leraren zijn de afgelopen jaren meer gaan samenwerken. Dat is goed, want uit onderzoek blijkt dat zowel leerlingen als leraren daarvan kunnen profiteren. Om het onderwijs […]
Collegiaal leren in de praktijk
Praktische leidraad om het groepsproces stap voor stap te begeleiden, met een theoretische verantwoording. De oefeningen zijn getest en bieden een bijdrage aan het ontstaan en behouden van een positieve groepsvorming in de klas.
Dit boek is ontstaan uit een jarenlange praktijk van samen onderzoek doen in professionele leergemeenschappen naar nieuwe vormen van onderwijs. Die praktijk werd bepaald door de noodzaak om te veranderen in tijden van transitie. Omwille van de leerlingen op de basisscholen werd die verandering ingezet, maar leerkrachten en Pabostudenten moesten mee in deze vernieuwing.
In de wereldwijde bestseller De 5 frustraties van teamwork kwam Patrick Lencioni met een baanbrekende benadering om het schadelijke groepsgedrag aan te pakken dat de teamprestaties ondermijnt. In dit boek richt Lencioni zich op het individuele teamlid en onthult wat het verschil maakt tussen goede en slechte teamspelers.