Een vitale visie voor school

Weten waar je als school naartoe wilt, beschikken over een onderwijsvisie, is onontbeerlijk. Dit boek geeft daarvoor een praktische voorzet.

Ontwikkeling van een schoolorganisatie

In dit boek gaat Hans Passenier in op de ontwikkeling van leiderschap en organisaties in vrijescholen. Hij vindt uitgangspunten die kunnen helpen bij de ontwikkeling van schoolorganisaties en het leiderschap daarvan in de toekomst.

  • oo
  • ISBN: 9789060389768
  • € 19.95

Scheuren in het fundament

De organisatie en inhoud van het basis- en voortgezet onderwijs zijn sinds de jaren negentig vrijwel onveranderd. De tijd is rijp om het stelsel eens kritisch onder de loep te nemen, vindt onderzoeks- en adviesbureau Sardes uit Utrecht.

Handboek Brede School

Het handboek geeft op overzichtelijke wijze antwoord op vragen als: Hoe komt een brede school tot stand? Met welke partijen ga je om de tafel zitten? Hoe betrek je kinderen bij de brede school? Welke activiteiten ga je aanbieden? Hoe ontwikkel je een multifunctionele accommodatie? Hoe regel je beheer en exploitatie? Wat kost een brede school? Ook het rendement van een brede school komt aan bod.

Alles is talent: deel 1

De reeks bestaat uit drie publicaties. Deel 1 beschrijft processen die een rol spelen bij activiteiten gericht op

Alles is talent: deel 3

Alles is Talent is een aanpak om talentontwikkeling binnen de school en de wijk een kwaliteitsimpuls te geven.

Inspiratie over de grens

Werken kinderdagverblijven in het buitenland met een curriculum? Welke sociale doelen streven ze na? Hoe houden zij rekening met de wensen van ouders? Zijn kinderen met speciale behoeften ook welkom? Op deze en andere vragen geeft deze brochure antwoord. 

Organiseren van nieuwkomersonderwijs

Wat zijn de succesfactoren, de uitdagingen, de afspraken en ontwikkelingen in het regionaal organiseren van nieuwkomersonderwijs?

Hoe betrek je als organisatie ook mannelijke opvoeders?

Om organisaties bewust te maken van de rol van de vader hebben we deze handreiking gemaakt. De uitgave bevat achtergrondinformatie en veel praktische tips en voorbeelden.

Het grote debat over het kleine kind

Het jonge kind staat volop in de schijnwerpers. Het belang van vroege stimulering is geen discussiepunt meer. Het onderwerp van het ‘Grote debat over het Kleine kind’ is nu hoe wij de opvang en educatie van jonge kinderen beter kunnen organiseren. Met deze special wil Sardes graag een bijdrage leveren aan deze discussie. De hier gepresenteerde artikelen zullen ook een functie kunnen vervullen in de discussie over komende activiteiten van het EC-O3, het nieuwe expertisecentrum dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van jonge kinderen.

Toekomstbeelden van de brede school

Kijken naar de toekomst is zinvol. Door het denken over de toekomst kun je streef- beelden en scenario’s ontwikkelen en zo je hedendaagse werk aanpassen. Zo kan het zomaar zijn dat je van een luchtkasteel naar een brede school nieuwe stijl komt.

Passend Onderwijs – Kansen in beeld!

Passend Onderwijs staat al enige jaren op de beleidsagenda van OCW. De uitwerking in beleidsbrieven, invoeringsplannen et cetera is nu in een stadium beland dat dit thema meer en meer schoolbesturen, samenwerkingsverbanden, gemeenten, regionale expertisecentra en anderen zal gaan bezighouden. Deze speciale editie wil de partijen die met Passend Onderwijs te maken hebben ondersteunen bij de invulling ervan.

Profileren en indiceren

In deze Special besteden we aandacht aan de bekostiging van de onderwijszorg en we kijken door de bril van IVO naar de onderwijszorg in het huidige speciaal onderwijs. Verder gaan we in op de audits, die een helder beeld opleveren van het netwerk van onderwijsvoorzieningen in de regio.

Drie jaar!

We hopen en verwachten dat deze speciale editie over de driejarige je inspireert om bij te dragen aan een optimale stimulerende omgeving, waarin driejarigen zich spelend kunnen ontwikkelen, een omgeving die bijdraagt aan hun ontwikkelkansen nu en in hun toekomst.

Perspectief op inclusief in het onderwijs

De Sardes Special ‘Perspectief op inclusief in het onderwijs’ is en tijdschrift vol praktijkvoorbeelden van onderwijsspecialisten, voorlopers en ervaringsdeskundigen.

The Leader in Me (Nederlandse editie)

The Leader in Me (Nederlandse editie) In het onderwijs ligt de focus terecht niet meer op kennisoverdracht alleen. De maatschappij vraagt van onze kinderen onder meer […]

  • CPS
  • ISBN: 9789047008385
  • € 28.99

Kansengelijkheid, een kwestie van tijd

Hoe vergroot ik de kansengelijkheid voor leerlingen in mijn basisschool? Welke invloed heeft tijd op de kansen van leerlingen? Is er voldoende (leer)tijd om alle onderwijsdoelen […]

De school als werkplaats

De inhoud van dit boek, dat naadloos aansluit bij zijn voorgangers, is gestoeld in de praktijk en beschrijft wat de auteurs in die praktijk van alledag op hun school doen. In de school als werkplaats helpen leraren elkaar om het vakmanschap te ontwikkelen en te verbeteren en dit leidt tot meer werkplezier en beroepstrots.

De schoolcoach

Ontdek hoe je collega’s coacht bij hun ontwikkeling als leraar (po/vo/mbo). Leer bijv. hoe je een coachingstraject inricht en opstart, vervolgens hoe je het coachgesprek structureert […]

  • CPS
  • ISBN: 9789065082329
  • € 47.95

Actief personeelsbeleid in de school

Dit boek levert input om onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel te boeien en te binden met oog voor hun motieven, belangen en ambities. Doelstelling: Gemotiveerd, betrokken en […]

  • CPS
  • ISBN: 9789065085900
  • € 32.5