Dit boek maakt je wegwijs in de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren van nul tot 21 jaar.
Hoogbegaafdheid. Er is veel over geschreven, maar ook nog heel veel over te vertellen. Dit informatieve boek over hoogbegaafdheid biedt een helder en beknopt overzicht van de eigenschappen, kwaliteiten en valkuilen.
'Mijn Invulboek' bevat ruim 120 pagina’s met grappige, handige en leuke invulpagina’s. Het geeft je ruimte om uitspraken, quotes, kennis, doelen en nog heel veel meer in jouw tempo op te schrijven, te bewaren. Uiteindelijk heb je een prachtig boek vol herinneringen aan jouw onderwijstijd.
Creatief aan het werk gaan met dans en beweging vraagt een groot aandeel spontaniteit, authenticiteit en intuïtie. Het is een werk dat de performer als persoon […]
Een spraakmakende update van de bestseller De schoolleider (2014) over het optimaliseren van het schoolbrede potentieel in de rol van schoolleider.
Dit boek is bedoeld voor iedereen die in en aan een organisatie werkt met de bedoeling een proces van gespreid leiderschap te cultiveren. Dat is dus niet alleen de formeel aangewezen leider van een organisatie, maar iedereen die leiderschap neemt en ontwikkelt.
Het boek Wiebelen en friemelen voor mensen met een verstandelijke beperking is een aanrader voor iedereen die praktische tips kan gebruiken én zeker wil weten dat wat ze doen wetenschappelijk onderbouwd is. Het is geschreven voor begeleiders; dit kunnen ouders, vrijwilligers of professionals zijn.
In dit boek wordt op heldere wijze, met behulp van illustraties, testjes en alledaagse voorbeelden, uitgelegd hoe zintuiglijke prikkelverwerking verloopt. Niet alleen bij je kind, maar ook bij jou en andere gezinsleden. Je leert welk gedrag past bij onder- en overprikkeld zijn en hoe je snel, eenvoudig en met meer begrip op dit gedrag kunt reageren. Binnen je eigen gezin, maar ook bij familie, met vriendjes, op feestjes, tijdens wassen of aankleden en in situaties zoals boodschappen doen.
Een persoonlijk en rauw verhaal over de impact van kansenongelijkheid.
Het handboek Vakdidactiek aardrijkskunde is een leidraad voor elke leraar aardrijkskunde. In het boek wordt grondig beschreven hoe de lessen aardrijkskunde opgebouwd kunnen worden, met verwijzing […]
Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar […]
Lezen is bijna dagelijks in het nieuws. Niet omdat het zo goed gaat met lezen, maar omdat er sprake lijkt te zijn van ontlezing, vooral onder jongeren. In Een andere kijk op lezen gaat Marcel Lemmens op ontdekkingsreis en onderzoekt hij het waarheidsgehalte van uitspraken en ideeën over lezen.
Aan de hand van talrijke voorbeelden uit haar lange praktijk als nascholer licht de auteur stapsgewijs toe hoe jouw school het 4 lademodel op school kan […]
Dit boek biedt inspiratie voor als jij je fulltimebaan wilt omzetten naar een parttimebaan. Of als je al deeltijd werkt en bijvoorbeeld merkt dat je toch nog vaak moeite hebt een goede balans te houden tussen je werk en je gezin.
Close Reading geeft leerkrachten van alle vakken in het voortgezet onderwijs de mogelijkheid om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden.
In dit boek wordt beschreven hoe ingewikkeld het voor sommige kinderen en jongeren is om naar school te gaan. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze het niet durven of kunnen. Hoe werkt angst? Welke invloed heeft dat op anderen in hun omgeving? Maar vooral ook: hoe kunnen we deze leerlingen helpen om de stap naar school terug te durven zetten? Scholen halen soms van alles uit de kast om hen weer naar school terug te dwingen, met als resultaat steeds meer angst bij de jongere en verlies van contact. Dit versterkt de natuurlijke neiging van ouders om hun kind te beschermen. Zo kan een strijd ontstaan tussen thuis en school die niet helpend is.
Met het huidige lerarentekort is het van belang om startende leraren een ‘zachte landing’ te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms zelfs slopend ervaren. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidingsprogramma’s, zodat startende leraren niet vroegtijdig het vak verlaten.
In dit boek staan allerlei concrete handvatten voor geslaagd projectonderwijs.
De praktische handvatten in dit boek kunnen leraren helpen om leerlingen optimaal te laten leren. Hiermee kan tevens het risico op afstromen van beloftevolle leerlingen worden verminderd.
Leer meer over de belangrijkste factoren die de tevredenheid en loyaliteit van medewerkers in het onderwijs bepalen met het rapport van DUO Onderwijsonderzoek & Advies. Ontdek […]