Leren van casuïstiek

Deze publicatie legt uit wat je kan leren van casuïstiek en hoe je dat doet.

Handreiking Samenwerken met ouders in het voortgezet onderwijs

In deze notitie belichten we dat samenwerking van de school met ouders van belang is voor alle leerlingen.

Maatwerk en passend onderwijs bij complexe zorgvragen: de leerling centraal

Vaak is er bij complexe ondersteunings- en zorgvragen meer mogelijk dan gedacht. Deze publicatie beschrijft drie praktijkvoorbeelden uit primair en voortgezet onderwijs die laten zien dat er meer mogelijk is.

Mentoren en maatjes voor jongeren

In deze notitie komen de verschillende vormen van mentoren en maatjes aan bod en wat zij kunnen betekenen voor het jeugdveld.

Mentaal welbevinden van de jeugd: lessen uit de coronacrisis

De veertig onderzoeken in dit overzicht zijn uitgevoerd door ruim twintig onderzoeksinstellingen, in de periode maart 2020 tot april 2022.

Ondersteuning op weg naar volwassenheid

In dit literatuuronderzoek wordt onderzocht wat werkt in de ondersteuning van jongeren op weg naar volwassenheid.

Jeugdcriminaliteit

n dit magazine deelt het NJi zeven geleerde lessen. Deze kunnen helpen om samen met partners te werken aan een veilige omgeving voor kinderen en jongeren.

Jongeren begeleiden bij hun online levens

In het online magazine 'Jongeren begeleiden bij hun online levens' vind je inzichten, voorbeelden en praktische handvatten.

Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar?

Het boek wil je – als (aanstaand) leraar – helpen om je persoonlijk meesterschap te ontwikkelen. Dat begint met het ontdekken van je eigen stem.

  • Viaa
  • ISBN: 9789090344218
  • € 27.50

Waar sta je? Waar sta je voor als leraar?

Dit boek is het vervolg op Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar? en het wil je – als (aanstaand) leraar – (opnieuw) helpen om je persoonlijk meesterschap te ontwikkelen.

  • Viaa
  • ISBN: 9789083304397
  • € 27.50

Handboek Faalangsttraining

Het handboek faalangsttraining gaat in op het signaleren van faalangst en biedt trainers mogelijkheden om leerlingen een effectieve training te geven. Het boek bevat oefeningen en […]

Hoop, humor en herstel

Dit boek is een praktijkboek. ‘Hoop, humor en herstel’ en biedt handreikingen voor het ontwikkelen en zo nodig herstellen van relaties met en tussen leerlingen, met ouders en binnen onderwijsteams.

EigenlijkWijs

EigenlijkWijs is gebaseerd op het gedachtegoed van Algemene Culturele Vorming (ACV). Het biedt een geïntegreerde aanpak voor onderwijs waarin cultuureducatie een sleutelrol speelt in de persoonlijke én maatschappelijke ontwikkeling van leerlingen. Het nodigt hen uit om te ontdekken wie ze zijn, hoe ze zich tot anderen verhouden en welke rol zij vervullen in de samenleving.

Plan C

Dit boek biedt breed toepasbare lessen voor het reduceren van stress in je leven. Hoe mooi is het dat die lessen juist te leren zijn aan de hand van ervaringen van mensen voor wie het extra belangrijk en extra moeilijk is om die stress te verminderen.

Plan B

Plan B gaat over het maken en opbouwen van contact met jezelf en met de ander in relatie tot autisme. Immers contact behoeft communicatie en communicatie is een ingewikkeld proces.

Guided by scent

‘Guided by scent’ is a practical book for professionals in healthcare and education who wish to work purposefully with odours in supporting people with intellectual impairments, deaf-blindness or dementia.

CVI Experience

Simulatie van visuele verwerkingsproblemen, om inzicht te geven in de gevolgen van cerebrale visusstoornissen bij kinderen, jongeren en volwassenen.

Learning together

Het creëren van een actieve leeromgeving voor kinderen met meervoudige beperkingen en een visuele beperking, vraagt om een creatieve benadering. 'Learning together' biedt handreikingen daarvoor.

Het zien van een kind

In haar rede gaat Mies van Genderen in op belangrijke aspecten van ‘het zien van een kind’.

Ik en jij

Deze training beoogt het vergroten van de emotionele veerkracht, sociale competentiebeleving, probleemoplossend vermogen en weerbaarheid. De kinderen leren hun emoties beter te uiten en ontwikkelen een meer zelfbewuste manier van reageren in sociale situaties.