Leraren vinden het vaak lastig leerlingen verder te krijgen dan dingen uit hun hoofd leren en klakkeloos herhalen. Peter Liljedahl heeft 15 jaar onderzoek vertaald in deze praktische uitgave over hoe je bij rekenen/wiskunde denkklassen kunt creëren door een omgeving te bieden voor diep nadenken en leren.
De basis van klassenmanagement wil de leraar ondersteunen door te tonen welke deelvaardigheden van belang zijn en hoe je er beter in kan worden.
Met plezier werken in het onderwijs stelt het positieve docentschap centraal. Het laat zien hoe je door proactief vorm te geven aan de inrichting van je eigen werk en loopbaanontwikkeling, het vak boeiend houdt.
This edited volume brings together a range of scholars and reflective practitioners from across the globe who are investigating and enacting a whole school approach (WSA) in education for sustainability.
De basisvoorwaarde voor goed onderwijs is een klas of groep die lekker loopt. Hoe creëer je zo’n groep? Wat doe je dan precies? Op basis van zijn jarenlange onderwijservaring vat Dook Kopmels dat samen in dit boek.
In dit boek staan concrete voorbeelden van verschillende leervormen die organisaties kunnen aanbieden aan hun medewerkers. Leidinggevenden spelen een belangrijke rol in het beïnvloeden van het leerklimaat. Dit boek helpt leidinggevenden op weg met inzicht, uitzicht en sleutels.
Regie in de klas is een praktische gids met wetenschappelijk onderbouwd onderzoek en gebaseerd op de expertise van geweldige leraren van over de hele wereld.
In Studieloopbaanbegeleiding komen alle benodigde coachingsvaardigheden aan bod, met aansprekende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk.
Het complete loopbaanboek brengt het brede vakgebied van de loopbaanprofessional in kaart.
Zelfsturing in de loopbaam wordt steeds belangrijker. Daarom investeren scholen veel in (studie)loopbaanbegeleiding. Tot nu toe valt het resultaat echter tegen. Komt dat omdat het brein van leerlingen wordt overvraagd, zoals velen op basis van een recent hersenonderzoek suggereren?
Activerende werkvormen verrijken en versterken je les. De leerlingen werken samen, met een heldere focus en met veel plezier. Jij als docent observeert, begeleidt en geniet.
Dit boek laat je kennis maken met het teamrollenmodel van Belbin en reikt handvatten aan voor de toepassing van dit model in de praktijk.
Red het onderwijs! pleit voor tien fundamentele maatregelen die nodig zijn om het lesgeven zélf weer de speerpunt te maken van het onderwijsbeleid in plaats van de (financiële) targets van de onderwijsbestuurders.
Slecht onderwijs. Lerarentekorten. Ingewikkelde kinderen. Op zwarte basisscholen is van alles mis. Maar wie er zelf gaat kijken, ziet dat het beeld dat er van deze […]
Dit boek maakt je wegwijs in de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren van nul tot 21 jaar.
Hoogbegaafdheid. Er is veel over geschreven, maar ook nog heel veel over te vertellen. Dit informatieve boek over hoogbegaafdheid biedt een helder en beknopt overzicht van de eigenschappen, kwaliteiten en valkuilen.
'Mijn Invulboek' bevat ruim 120 pagina’s met grappige, handige en leuke invulpagina’s. Het geeft je ruimte om uitspraken, quotes, kennis, doelen en nog heel veel meer in jouw tempo op te schrijven, te bewaren. Uiteindelijk heb je een prachtig boek vol herinneringen aan jouw onderwijstijd.
Creatief aan het werk gaan met dans en beweging vraagt een groot aandeel spontaniteit, authenticiteit en intuïtie. Het is een werk dat de performer als persoon […]
Een spraakmakende update van de bestseller De schoolleider (2014) over het optimaliseren van het schoolbrede potentieel in de rol van schoolleider.
Dit boek is bedoeld voor iedereen die in en aan een organisatie werkt met de bedoeling een proces van gespreid leiderschap te cultiveren. Dat is dus niet alleen de formeel aangewezen leider van een organisatie, maar iedereen die leiderschap neemt en ontwikkelt.