Hier heb ik niets aan!

Essays over bruikbaar digitaal leermateriaal

  • Alfons ten Brummelhuis
  • Kennisnet
  • ISBN: 9789077647271

Essaybundel rond het vraagstuk: waar ligt de oorzaak van het probleem dat leraren en schoolleiders het aanbod van digitaal leermateriaal niet altijd bruikbaar vinden? Om antwoord op dit vraagstuk te geven zijn 27 experts uit verschillende disciplines uitgenodigd een antwoord te geven op deze vraag. De oplossingsrichtingen die de auteurs in deze bundel naar voren brengen omvatten drie thema’s. Het eerste thema is aanbod en vindbaarheid van digitaal leermateriaal (deel 1). Er is een sterk groeiend aanbod van digitaal leermateriaal waardoor de vindbaarheid een toenemend probleem wordt. Daarnaast zijn er nog twee thema’s. Deze thema’s zijn eigenaarschap (deel II) en leiderschap (deel III). Een onderwerp met betrekking tot eigenaarschap is bijvoorbeeld: ‘Wat wil de docent?’, waarbij wordt ingegaan op de manier waarop de docent ict het liefst verwerkt ziet in het leerarrangement. Bij het thema leiderschap komt ondermeer de financiering van ICT aan de orde en de huidige stand van zaken ten aanzien van de inzet van digitale leermiddelenl. Belangrijkste conclusies: Het probleem van bruikbaar digitaal leermateriaal is niet met één eenvoudige ingreep te verhelpen. Het aanbod zal zijn weg naar leraren moeten vinden, door het beter doorzoekbaar te maken en door materiaal aan te bieden dat werkelijk meerwaarde levert voor leraren. Leraren zelf spelen hier een fundamentele rol in: zij bepalen uiteindelijk of materiaal bruikbaar is of niet. Dit betekent geenszins dat de verantwoordelijkheid eenzijdig bij leraren gelegd kan worden: om vraag en aanbod op elkaar aan te laten sluiten, zullen schoolleiders, overheid, ondersteuningsorganisaties en andere partijen hen actief moeten ondersteunen. Op de Kennisnet website zijn nog een aantal andere essays die niet opgenomen zijn in de bundel te vinden. Daarnaast bestaat op de site de mogelijkheid op de essays te reageren.