Met plezier naar school

Het lerende brein ontrafeld

  • Natasja Esmeijer
  • Boekenbusiness
  • ISBN: 9789083553887
  • € 29.95

Als leerkracht weet je dat er een aantal kinderen in jouw klas niet optimaal profiteren van het lesaanbod. Deze leerlingen zijn creatief, (hoog)gevoelig en willen alles weten. Alles lijkt erop te wijzen dat hij of zij het op school goed zal doen. Maar eenmaal in de klas blijven de resultaten achter. Al snel wordt er gedacht aan dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, autisme of TOS, terwijl iets anders (ook) meespeelt: beelddenken.

Beelddenken krijgt nog te weinig aandacht in het onderwijs. Niet vreemd, want beelddenkers zijn meesters in aanpassen – terwijl het juist het onderwijs is dat zich zou moeten aanpassen. Hun brein werkt anders en volgt daardoor een andere leerroute. Dat is geen defect, maar verklaart wél waarom school verandert van een plek vol plezier in een bron van frustratie…

Gelukkig hoeft dat niet zo te blijven. Beelddenkers kunnen uitstekend leren: ze leren alleen op een andere manier.

In Beelddenkertjes in de dop: Met plezier naar school ontdek je stap voor stap hoe beelddenkers leren. Er wordt uitgelegd hoe het beelddenkende brein zich ontwikkelt, van leren praten tot rekenen in groep 4. Je ontdekt waar het nú spaak loopt, en nog belangrijker: hoe jij  de aanvullingen geeft die nu nog missen in het onderwijs. Ook als er sprake is van hoogbegaafdheid of neurodiversiteit als autisme, AD(H)D of dyslexie, biedt dit boek inzicht en handvatten. In dit boek wordt immers duidelijk hoe belangrijk het is om alle breinen te gaan begrijpen. Juist voor het school- en leerplezier.

Met plezier naar school laat zien dat alle kinderen wél kunnen leren – en dat doet wonderen.

>>>

Natasja Esmeijer is eigenaar van Beeldig Brein, mede-eigenaar van Het Beelddenkende Brein en heeft al meerdere boeken op haar naam staan. Zij zet zich in om het beelddenken binnen het onderwijs op de kaart te zetten. Zij weet via de wetenschappelijke kenniseilandjes de puzzel van het lerende brein te leggen en naar de praktijk te brengen.