Als denken voor vertrouwen komt

In dit boek bespreekt Sam Tomlow hoe een vroeg wakker bewustzijn en/of hoogbegaafdheid bij kinderen de fase van het onbevangen vertrouwen verkleint en daarmee het vermogen om verbinding te kunnen maken verstoort.

Als spelen niet vanzelf gaat

Kinderen laten spelen die een speciale vraag hebben, dat vraagt van ouders of leerkrachten een goed voorbereide omgeving voor dat kind. Aan welke voorwaarden kun je dan denken? 

Leven met intensiteit

De hoofdstukken in dit boek laten aan de hand van de theorie van positieve desintegratie van Kazimierz Dabrowski zien dat dit uitingen van een bijzondere aanleg en begaafdheid kunnen zijn.

De 7 uitdagingen

Een hoog IQ, maar toch constant vastlopend met de vraag ‘Hoe moet je nu leren?’ Er is een antwoord op die vraag! Wat dit antwoord is, kunt u nu lezen in dit vlot geschreven en overzichtelijke handboek.

Aanpakkaarten voor kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen

Deze aanpakkaarten zijn een hulpmiddel voor het aanbrengen van structuur, gericht op diverse deelgebieden en onafhankelijk van een methode. Ze kunnen worden gebruikt bij begaafde kinderen, kinderen met leerproblemen en/of leerstoornissen zoals ASS, AD(H)D, gedragsproblemen, informatieverwerkingsproblemen, beelddenkers en kinderen met dyslexie.

Meer dan slim

Hoogbegaafde kinderen hebben niet alleen een bovengemiddelde intelligentie; ze denken ook anders, ervaren de wereld anders én voelen anders.

Kei in hoogbegaafdheid

In dit boek beschrijft hij de stappen die nodig zijn om tot een goede aanpak voor excellente en hoogbegaafde leerlingen te komen. De leerkracht in de school om de hoek staat hierbij centraal. Een school voor álle kinderen, met oog voor innovaties en met de wil om de aanpak van excellente en hoogbegaafde kinderen te verbeteren.

De lessen van Day a Week School

Dit inspiratie- en doeboek is geschreven ter ere van het tienjarig bestaan van het onderwijsconcept Day a Week School (DWS). Eén dag per week krijgen leerlingen […]

De Gids

Op elke school zitten begaafde leerlingen. Zij komen er niet ‘vanzelf’. Om deze leerlingen volledig tot bloei te laten komen, hebben zij leraren nodig die hen […]

Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden

In dit boek wordt een beknopt overzicht gegeven van wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan kinderen die zeer makkelijk leren, veelal hoogbegaafden genoemd. Ingegaan wordt op de definiëring van zeer makkelijk lerend of hoogbegaafd, de noodzaak van aangepast onderwijs voor deze kinderen, de gevolgen als het onderwijs niet aan hen wordt aangepast, en de vraag welke aanpassingen nodig zijn.

De cirkel van zorg voor leerkrachten

In deze Knapzak richten we ons op het educatief profileren op niveau 2 van de Zorgpiramide van Passend Onderwijs en 1-Zorgroute (leerkrachtniveau). We bespreken de stappen die je kunt zetten om de educatieve behoeften te verkennen

Uitdagend Onderwijs

Knapzakjes zijn kleine handzame praktijkgidsen over onderwijs aan begaafde leerlingen. Ze gaan uit van de praktijk van alledag. Ze gaan ervan uit dat leraren `gewone mensen […]

De cirkel van zorg voor intern begeleiders

In deze Knapzak richten we ons op het educatief profileren op niveau 3 van de Zorgpiramide van Passend Onderwijs en 1-Zorgroute (IB-niveau). Hoe kun je als IB'er of specialist begaafdheid collega's ondersteunen bij het verzorgen van passend onderwijs aan begaafde leerlingen?

Luister en zie mij

‘Luister en zie’ mij geeft leerkrachten en intern begeleiders een helder stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde leerlingen. Door aan de hand […]

Hoogbegaafde kinderen

In dit boek wordt veel informatie verschaft over dit soort onderwijs: bestaansrecht, typering, inhoud, organisatie, acceptatie en suggesties hoe dit onderwijs op een eigen school te realiseren.