Sociale veiligheid

Sociale veiligheid is een belangrijke basis om te komen tot leren en ontwikkelen. De vraag ‘Voelen onze leerlingen zich veilig?’, is dan ook één van de elementaire vragen die we onszelf stellen bij het monitoren, verbeteren en borgen van de onderwijskwaliteit. 

Omgaan met rouw en verlies in je klas

In elke klas zitten leerlingen die te maken hebben (gehad) met ingrijpende verliessituaties zoals: ziekte, scheiding van ouders, het overlijden van een dierbare of andere vormen van verlies. Verliessituaties hebben impact op leerlingen. Soms is dat goed merkbaar, maar het kan ook dat we er niet veel van zien op school. Ook bij onzichtbare worstelingen, heb je als school de opdracht om het kind echt te zien.

Gesprekken met jongeren en kinderen o.b.v. Inclusie en het hoorrecht

Belangrijk in het kader van inclusie en het hoorrecht is dat kinderen en jongeren zelf inzicht krijgen in hun kunnen, in hun niet kunnen en in hun eigen leer- en ontwikkelproces. Er wordt een paradigmawisseling bepleit van: “Als ik als leraar/begeleider het probleem van de leerling ken, kan ik zijn/haar probleem oplossen”, naar “De leerling moet inzicht krijgen in zijn/haar eigen kunnen en kennen en dan kan hij/zij daar vervolgens naar handelen.

Goed van Start

Het belang van een goede groepsdynamiek is voor iedere leraar duidelijk. Je wil als leerkracht aan het begin van het schooljaar de toon zetten voor de rest van het schooljaar. Werken aan een positief en veilig leer- en leefklimaat in de groep doe je niet alleen, maar SAMEN met de leerlingen. Als leraar kun je het proces rondom de groepsvorming begeleiden. Goed van Start kan je daar heel goed bij helpen.

De Geit en zijn vriendjes

De Geit en zijn vriendjes leert mensen zichzelf en de mensen in de omgeving karakteriseren met dierenplaatjes. Met behulp van dieren maken zij hun emoties en de diepere laag daaronder immers beter verstaanbaar. Hierdoor valt de druk van ‘het gesprek’ weg en stellen zij zich eenvoudiger open!

Luisteren naar kind en ouder: Verhalen vangen

Waarom komen ouders niet naar de ouderavond of naar de inloop? Wat vinden de ouders die niet zo vaak komen eigenlijk van uw organisatie? Wat zijn positieve en negatieve ervaringen van kinderen en jongeren op school, de opvang of in de buurt en wat vinden de jeugdprofessionals (leerkrachten, docenten, pedagogisch medewerkers, jeugdwerkers, consulenten etc.) van hun contact met ouders?

De leerlingbespreking; wat je zegt ben je zelf

Leerlingbesprekingen verlopen lang niet altijd volgens een duidelijk plan van aanpak. De aantallen leerlingen maken ook dat er onvoldoende tijd is om uitgebreid bij iedere leerling stil te staan. Hoe kom je dan verder dan wat losse opmerkingen? Ja, het gaat goed. Maar ook bij succes is bijstelling van persoonlijke leerdoelen gewenst. Wat wordt er eigenlijk concreet met de bevindingen gedaan? Wie pakt het op? En hoe wordt de voortgang gevolgd, ook als daar anderen dan de docent bij betrokken zijn? De praktijk leert dat er vaak geen duidelijke afspraken zijn tussen alle betrokkenen bij het leerproces van individuele leerlingen.

Kind Centraal – Hoe betrek je het kind zelf?

Het lijkt zo logisch. Bij vermoedens van kindermishandeling betrekt je ook de kinderen zelf. Toch blijkt dit in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan. Wat zeg je dan tegen het kind? Wanneer en hoe? In de module Kind Centraal helpen we je op een leuke manier om kinderen nog meer te betrekken. En bovenal begrijp jij dan als geen ander waarom dat zo ontzettend belangrijk is.

Gespreksoefeningen voor onderwijs en kinderopvang

Signalen of vermoedens van onveilige gezinssituaties bespreken met het kind of met de ouders vinden veel professionals lastig. In deze online gespreksoefeningen oefen je de communicatietechnieken die daar houvast bij bieden: Actief Luisteren, Emotieregulatie, en Luisteren Samenvatten en Doorvragen (LSD). De gespreksoefening bestaat steeds uit twee onderdelen: je oefent eerst met een gesprek aan de hand van een videocasus, daarna doe je verdiepingsoefeningen met de betreffende gesprekstechniek.

Ruimte voor jongens!

Jongens zijn anders dan meisjes. Als BSO kun je hier rekening mee houden, zodat jongens de ruimte krijgen voor bijvoorbeeld hun behoefte aan een flinke dosis beweging en voor hun competitiedrang. En heel belangrijk voor hun zelfbeeld: positieve reacties op dit jongensgedrag!

Kinderparticipatie

Wil je weten op welke manier je de kinderen kunt betrekken bij het reilen en zeilen op de BSO, hoe je hen de kans kunt geven om mee te denken over de regels in de groep, en hoe je hun wensen en ideeën kunt gebruiken voor de ontwikkeling van een betekenisvol activiteitenaanbod? Tijdens de workshop Kinderparticipatie merk je hoe laagdrempelig, leuk en motiverend het betrekken van kinderen kan zijn.

Grip op gedrag

Het ene kind is het andere niet. Sommigen zijn stil, rustig en terughoudend. Anderen zijn energiek, gedreven en ad rem. De een zoekt persoonlijk contact en aandacht; de ander wil vooral iets doen. Vaak heb je een persoonlijke voorkeur voor een bepaald type kind; anderen roepen juist irritatie bij je op. Hoe komt dat nou en hoe ga je daarmee om? Hoe benader je verschillende type kinderen? En welke activiteiten sluiten dan het beste aan?

Onderwijs aan nieuwkomers

Wil je in jouw school, bestuur of samenwerkingsverband het onderwijs aan nieuwkomers en meertalige leerlingen beredeneerd vormgeven, dan bieden wij een keuze uit diverse thematische bijeenkomsten. Welk aanbod passend is, stemmen wij graag met je af.

Studiedag voor het basisonderwijs

Tijdens de studiedag komen een aantal concrete werkvormen aan bod om met kinderen in de klas te werken. Deze hebben met elkaar gemeen dat eigen ervaringen, verhalen en beelden van de kinderen centraal staan en dat het niet gaat om goed of fout. De betrokkenheid van kinderen is enorm en leerdoelen worden vanuit spel en enthousiasme gehaald.