Onderwijsprofessionals geven vaak aan last te hebben van werkdruk en stress. Besluiten in de politiek en maatschappelijke gebeurtenissen kunnen de werkdruk nog verder verhogen.
 
Hoe herken je werkdruk als leraar? Vaak zijn een opgejaagd gevoel, machteloosheid en vermoeidheid belangrijke signalen. Deze druk heeft negatieve gevolgen voor jezelf. Daarnaast kan het voor de sfeer binnen het team en de leerlingen gevolgen hebben. Het is daarom belangrijk om de werkdruk te verlagen en het werkplezier te verhogen. Dit kan door met je team te zoeken naar mogelijke oorzaken en oplossingen. Kijk bijvoorbeeld nog eens kritisch naar de verdeling van de werktijd of onderwijsinnovaties.

Wil je meer weten over werkdruk? Bekijk dan vooral ons aanbod!

Stress op de werkvloer: hoe pak je dit aan?

In het onderwijs is stress een veelvoorkomend verschijnsel op de werkvloer. Niet alleen jij, maar ook je onderwijsteam functioneert beter bij een prettige werkomgeving. Hoe waarborg je een positieve en ondersteunende werkomgeving voor je team?

Het vak van leraar is een geweldig, maar ook intensief beroep. Soms kun je wel wat hulp gebruiken om relaxed en veerkrachtig voor de klas te staan. Met deze training vind je gelijkgestemden en oefen je om veerkrachtig voor de klas te kunnen staan. Je leert hoe je beter met je energiehuishouding om kan gaan en kan zorgen voor meer rust en ontspanning.

We maken hierbij gebruik van de MBSR Mindfulness training, elementen van ACT, compassie en natuurlijk mijn eigen ervaring in het vak als leraar.

Taakbeleid

De adviseurs van Penta Rho zijn ervaren met het inrichten en begeleiden van taakbeleid. Bottom-up…

Duurzame inzetbaarheidsuren (po): jouw tijd, jouw ontwikkeling!

In het onderwijs draait alles om groei en ontwikkeling – niet alleen van de leerlingen maar ook van jou! Ben je al bekend met de duurzame inzetbaarheidsuren? Dit zijn uren die je krijgt om te besteden aan activiteiten die jouw werkgeluk en professionele groei ondersteunen. Laten we eens kijken hoe je deze uren het best kunt inzetten.