Communiceren met ouders: hoe doe je dat?
Leer effectief communiceren met ouders voor een betere relatie en onderwijsresultaten. Ontdek strategieën voor veilig en respectvol overleg.
Vaardigheden om (efficiënt) te leren worden ook wel studievaardigheden genoemd. Aandacht hiervoor begint in groep 7/8 met bijvoorbeeld het aflezen van tabellen, gebruiken van zoekwoorden en samenvatten van teksten.
Studievaardigheden zijn vaardigheden die leerlingen nodig hebben bij het leren en het maken van huiswerk. Vanaf het eind van de basisschool beginnen leerlingen met het aanleren van deze vaardigheden, die ze in het voortgezet onderwijs verder ontwikkelen.
Studievaardigheden zijn bijvoorbeeld informatie opzoeken, samenvatten, plannen, presenteren, samenwerken en reflecteren. Door al deze vaardigheden goed te beheersen, kan een leerling zelfstandig leren en huiswerk maken. Als leraar kan je leerlingen begeleiden door de studievaardigheden te koppelen aan actuele lesstof. Ook kun je door hard op te denken studievaardigheden voordoen, waardoor je inzicht geeft in de strategie en jouw denkstappen. Controleer achteraf of leerlingen het huiswerk begrepen hebben en kijk samen waar het eventueel is misgegaan.
Meer weten over het begeleiden van leerlingen bij hun studievaardigheden en huiswerk? Bekijk dan ons aanbod!
Leer effectief communiceren met ouders voor een betere relatie en onderwijsresultaten. Ontdek strategieën voor veilig en respectvol overleg.
Plannen is het op één na moeilijkste bij het studeren. Het aller moeilijkste is je te houden aan je planning. In de workshop gaat de trainer in op het belang van een studieplanning. Hoe maak je een dergelijk plan, hoe volg je de planning en hoe houd je je daaraan? In deze training voor docenten zullen de deelnemers leren hoe ze scholieren kunnen begeleiden bij het inplannen van huiswerk en toetsen, wanneer er herhaalmomenten nodig zijn en hoe ze zorgen dat de scholieren overzicht houden in de taken die moeten gebeuren.
Ongeveer een kwart van de beginnende leraren verlaat binnen vijf jaar hun baan, aldus de NRO. Daarnaast is de kans op uitval van beginnende leraren vele malen groter (bijna 20%) dan twintig jaar geleden (12%). Tel deze getallen op bij het structurele lerarentekort en je kunt invullen in welke moeilijkheden het onderwijs zich bevindt.