Je wil je leerlingen zoveel mogelijk meegeven. Je bent immers niet voor niets leraar geworden. Toch kan het met de vele impulsen en prikkels in de samenleving lastig zijn om je klas te motiveren en hun aandacht vast te houden. Het is dus belangrijk dat je als leraar de juiste gereedschappen hebt op het gebied van spreek- en presentatievaardigheden om ervoor te zorgen dat je klas graag naar je luistert en jouw lesstof maximaal opneemt. Het gaat dan niet om wat je zegt maar ook juist om hóé je het zegt. Denk bijvoorbeeld aan je stemgebruik en lichaamstaal, maar ook aan authenticiteit en autoriteit.  

Aan de slag met spreek- en presentatievaardigheden? Bekijk ons aanbod

Didactiek: 3 Innovaties voor het verbeteren van je lesmethoden 

Als onderwijsprofessional is het belangrijk om je didactische vaardigheden constant te verfijnen en te verbeteren. In dit artikel delen we enkele recente innovaties in de didactiek en geven we je concrete, direct toepasbare tips die je in je lessen kunt inzetten. 

Hoe ga je om met beelddenkers in je klas?

Beelddenkers hebben vaak het gevoel dat leren niet aan hen besteed is, terwijl ze informatie gewoonweg anders verwerken. Wordt dit niet op tijd ontdekt en door leraren niet goed op ingespeeld, dan kan de leerling de motivatie verliezen. Gelukkig leren we steeds meer over beelddenkers. We spraken beelddenk-expert Natasja Esmeijer over het herkennen van beelddenkers, en hoe je er als leraar mee om kunt gaan.