Spel is met name bij het jonge kind belangrijk, zij leren door te bewegen en door aan te sluiten bij de belevingswereld. Zo kun je denken aan speelhoeken in de klas die rollenspel stimuleren, het inzetten van thema’s en het aanbieden van uitdagend spelmateriaal.

Als leerkracht is observeren hierin belangrijk. Door te observeren, kun je aansluiten op het spel en het spel waar mogelijk ook verrijken. Spel is vooral een belangrijk ontwikkelingselement tijdens de peuter- en kleuterperiode. Meer en meer weten we dat spel ook zeker in groep 3 en 4 en de bovenbouw een grote rol speelt bij het leren.

Meer weten over spelen en spelontwikkeling? Bekijk ons aanbod boeken en opleidingen.

Ontwikkeling: van het jonge kind naar het puberbrein

Ontwikkeling is het veranderingsproces waarbij groei, rijping en leren leiden tot een hoger functioneringsniveau. Bij rijping gaat het dan om lichamelijke groei. Bij leren gaat het om het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden.

In deze e-learning leer je de basis van het werken in de VE. Je ontdekt meer over peuters: wie zijn ze eigenlijk? Welke ontwikkeling maken ze door? En hoe leren ze het beste? Je leert vervolgens hoe je jouw aanbod hierop aansluit met activiteiten, spel(materiaal) en de inrichting van de ruimte. Daar profiteren alle peuters van!

Ontwikkeling: van het jonge kind naar het puberbrein

Ontwikkeling is het veranderingsproces waarbij groei, rijping en leren leiden tot een hoger functioneringsniveau. Bij rijping gaat het dan om lichamelijke groei. Bij leren gaat het om het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden.