Sociaal-emotionele ontwikkeling is het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid. Leerlingen ontwikkelen zich sociaal, waarbij ze begrip krijgen voor anderen en positief gedrag aanleren ten opzichte van de ander. Ook ontwikkelen ze zich emotioneel, zo leren leerlingen om met hun eigen en met de gevoelens van de ander om te gaan.  

Een goede sociaal-emotionele ontwikkeling is afhankelijk van de sfeer in de klas. Als leerkracht moet je zorgen dat de klas een veilige plek is voor de leerling, waarbij de leerling zichzelf kan zijn en zich optimaal kan ontwikkelen. Je kan een fijne sfeer creëren door humor te gebruiken, de nadruk te leggen op het groepsgevoel en te zorgen voor momenten van ontspanning.  

Meer leren over de sociaal-emotionele ontwikkeling van jouw leerlingen? Bekijk dan ons aanbod! 

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Sterker personeel in het onderwijs: zo pakt Stichting Prodas het aan

Met het tekort aan medewerkers in het onderwijs is het belangrijker dan ooit om te investeren in talentmanagement, zodat je team energiek en betrokken blijft. Maar hoe pak je dat aan, zeker als tijd schaars is? Stichting Prodas laat zien hoe zij dit succesvol doen, met praktische tips van personeelsadviseurs Jolanda van Loon en Marjolein […]