Leerlingen die een goede band hebben met hun leraar hebben meer zelfvertrouwen, zijn meer betrokken en er is een betere sfeer in de klas. Jij kan als leraar deze band opbouwen door goed te luisteren en te kijken naar wat een leerling nodig heeft. Ook het stellen van duidelijke afspraken helpt. Zo weet iedereen in de klas waar hij of zij aan toe is. Dat geeft de leerlingen veiligheid en houvast en zo kan je een ontspannen sfeer creëren in de klas.

Meer weten over het opbouwen van een band tussen jouw en je leerlingen? Bekijk dan ons aanbod! 

Zo leg je de bal weer bij de leerling

Hoe gemotiveerd werken jouw leerlingen en welke rol speel jij daarbij? Oud-docent en psycholoog Marije Veenstra-van Baal legt uit hoe je als leraar je leerlingen activeert om met zelfvertrouwen aan het werk te gaan.

Wil jij (samen met leerlingen) je eigen onderzoeksinstrumenten bouwen? Kom dan inspiratie opdoen bij de Technical Development Studio van Wageningen University & Research.

How2talk2kids

Robine Moolenaar, Heleen de Hertog, Esther Gons, Sarah Vermoolen, Elaine Mazlish, Adele Faber

Zo leg je de bal weer bij de leerling

Hoe gemotiveerd werken jouw leerlingen en welke rol speel jij daarbij? Oud-docent en psycholoog Marije Veenstra-van Baal legt uit hoe je als leraar je leerlingen activeert om met zelfvertrouwen aan het werk te gaan.