Wat is een ontwikkelingsvoorsprong? Een ontwikkelingsvoorsprong heeft een leerling als hij of zij een voorsprong heeft in ontwikkeling in vergelijking met het niveau wat je verwacht op diens leeftijd. Ontwikkelingsvoorsprongen komen vooral voor bij jonge kinderen, bijvoorbeeld kleuters. Dit komt omdat bij deze leeftijdsgroepen je nog niet duidelijk kan zeggen of een leerling hoogbegaafd is. Een ontwikkelingsvoorsprong kan tijdelijk zijn.  

Het is belangrijk om een ontwikkelingsvoorsprong vroeg te signaleren, omdat leerlingen vanwege te weinig uitdaging kunnen gaan onderpresteren of probleemgedrag kunnen gaan vertonen. Als leerkracht kun je helpen bij die signalering door te observeren, gesprekken te voeren met ouders en toetsen af te nemen die speciaal gemaakt zijn om ontwikkeling te meten bij jonge leerlingen.  

Meer leren over de signalering en begeleiding van een ontwikkelingsvoorsprong? Bekijk dan ons aanbod! 

Didactiek: 3 Innovaties voor het verbeteren van je lesmethoden 

Als onderwijsprofessional is het belangrijk om je didactische vaardigheden constant te verfijnen en te verbeteren. In dit artikel delen we enkele recente innovaties in de didactiek en geven we je concrete, direct toepasbare tips die je in je lessen kunt inzetten. 

In dit webinar gaat Willy de Heer, wetenschappelijk onderzoeker en oprichter van het Kenniscentrum voor Makkelijk Lerenden, in op onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen in het basis-, voortgezet en hoger onderwijs.

Different Day

Different Day (DD) is een onderwijsprogramma voor cognitief talentvolle leerlingen dat wij hebben gebaseerd op de…

Slimme kleuters

In deze cursus van 1 dag bieden wij leerkrachten en intern begeleiders handvatten voor het…

Zo kun je als leraar social media inzetten om je netwerk te vergroten

Op 30 juni vieren we Wereld Social Media Dag, een dag om de impact van sociale media op wereldwijde communicatie te erkennen en te vieren. Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, maar hoe kunnen we ze als onderwijsprofessionals optimaal benutten voor onze eigen ontwikkeling en samenwerking?