Wat is een ontwikkelingsvoorsprong? Een ontwikkelingsvoorsprong heeft een leerling als hij of zij een voorsprong heeft in ontwikkeling in vergelijking met het niveau wat je verwacht op diens leeftijd. Ontwikkelingsvoorsprongen komen vooral voor bij jonge kinderen, bijvoorbeeld kleuters. Dit komt omdat bij deze leeftijdsgroepen je nog niet duidelijk kan zeggen of een leerling hoogbegaafd is. Een ontwikkelingsvoorsprong kan tijdelijk zijn.  

Het is belangrijk om een ontwikkelingsvoorsprong vroeg te signaleren, omdat leerlingen vanwege te weinig uitdaging kunnen gaan onderpresteren of probleemgedrag kunnen gaan vertonen. Als leerkracht kun je helpen bij die signalering door te observeren, gesprekken te voeren met ouders en toetsen af te nemen die speciaal gemaakt zijn om ontwikkeling te meten bij jonge leerlingen.  

Meer leren over de signalering en begeleiding van een ontwikkelingsvoorsprong? Bekijk dan ons aanbod! 

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

In deze masterclass leer je alles over de kenmerken van het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong en zijn of haar onderwijsbehoeften. Je leert hoe je goed zicht krijgt op de talenten van deze leerlingen.

Knapper dan knap

Inge de Clercq, Wilma Düren, Monique van der Heijden, Jarise Kaskens, Els Lamberts, Lilian Leferink, Carola Riemens

Slimme kleuters

In deze cursus van 1 dag bieden wij leerkrachten en intern begeleiders handvatten voor het…

Op zoek naar de verbinding – gesprek met Simone Mark (CPC)

Goed onderwijs begint met een goede relatie tussen de leraar en het kind. Dat is het motto waarmee Simone Mark samen met Marcel van Herpen het Centrum Pedagogisch Contact (CPC) oprichtten. Hun missie? Simone: ‘Scholen bewustmaken dat alles begint bij een gezond pedagogisch klimaat. Dat betekent een omgeving waarin elk kind zich verbonden en veilig […]