Leerlingen met een onderwijsachterstand herken je doordat ze een verschil in prestaties hebben met een vergelijkbare groep. Deze achterstanden kunnen onder andere komen door een leer- en ontwikkelingsstoornis, of een verstandelijke of een lichamelijk beperking. Ontwikkelingsachterstanden wijzen vaak ook op kansenongelijkheid.

Leerlingen met ouders met een lager opleidingsniveau hebben bijvoorbeeld een grotere kans op een achterstand. Deze kansenongelijkheid wil je als onderwijsprofessional natuurlijk graag tegengaan. Belangrijk is om leerlingen met een ontwikkelingsachterstand te zien en aandacht te geven. Biedt deze leerlingen leerervaringen aan die ze thuis niet op doen en laat ze veel samenspelen met de andere leerlingen in de klas.

Meer leren over ontwikkelingsachterstanden en hoe hiermee om te gaan in de klas? Bekijk dan ons aanbod!

Sociale veiligheid in het onderwijs: hoe geef je daar vorm aan binnen de school?  

Wat doet jouw school om een sociaal veilige plek te creëren voor medewerkers én leerlingen? Sociale veiligheid en pesten worden vaak in één adem genoemd, maar het gaat veel verder dan dat. Het draait om preventie, helder beleid, sturing, monitoring, en treffende maatregelen. Sociale veiligheid op de werkvloer is net zo belangrijk als een sociaal […]

Wil jij het optimale halen uit jouw leerlingen – en dan speciaal uit de leerlingen in jouw klas die meertalig opgroeien? Wil je de kansen en mogelijkheden expliciet benutten die meertalig opgroeien biedt? Verrijk je kennis over meertaligheid!

Johansen-IAS

Johansen-IAS is een Individuele Auditieve Stimulatie Training voor kinderen en volwassenen. Het is een individuele…

Hoe maak je LOB van iedereen?

Als het aan decaan Nathalie French ligt is LOB straks van alle medewerkers van het Geert Groote College Amsterdam en vooral van de leerlingen zelf. Ze vertelt over het nieuwe beleidsplan.