Onderzoekend leren is een methode waarbij leerlingen worden gestimuleerd om zelf actief bezig te gaan om vragen te stellen en onderzoek te doen om deze vragen te beantwoorden. Leerlingen doorlopen hierbij een onderzoekscyclus. Stappen in zo’n cyclus zijn: verwonderen, verkennen, onderzoek opzetten, onderzoek uitvoeren, concluderen & presenteren. Na het doorlopen van de cyclus kan de leerling met kennis die hij of zij heeft opgedaan gaan verbreden en verdiepen in een nieuwe cyclus. 

Bij onderzoekend leren heb je als leerkracht meer een begeleidende rol in plaats van een lesgevende rol. Toch blijft ook lesgeven belangrijk, zodat leerlingen wel de nodige basiskennis hebben, waarna ze zelf verder kunnen onderzoeken waar hun interesses liggen.  

Meer leren over onderzoekend leren en hoe je het kunt toepassen in je lessen? Bekijk dan ons aanbod! 

Scholen aan zet: verminder de stress van leraren! 

Leraren ervaren steeds meer stress en burn-out, maar de oplossing voor dit probleem ligt niet alleen bij hen zelf. Scholen en hun leiderschap moeten actief stappen ondernemen om een gezondere en meer ondersteunende werkomgeving te creëren waarin leraren kunnen floreren. Wat kunnen scholen doen om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen?  

Tijdens deze inspiratiedag leer je alles over onderzoekend en ontwerpend leren in de praktijk. Ook leer je hoe je collega’s kunt inspireren en motiveren en wat je moet doen om van wetenschap en techniekonderwijs een succes te maken.

Is de diversiteit van het onderwijsaanbod in het geding?

Het voortgezet onderwijs kampt al jaren met een tekort aan leraren. Vooral voor bepaalde vakken is de vraag naar gekwalificeerde docenten groter dan het aanbod. Bij deze zogenoemde tekortvakken dreigt zelfs een uitsterving van het vak omdat er geen leraren meer voor zijn. Kunnen we dit nog wel tegenhouden?