Onderzoekend leren is een methode waarbij leerlingen worden gestimuleerd om zelf actief bezig te gaan om vragen te stellen en onderzoek te doen om deze vragen te beantwoorden. Leerlingen doorlopen hierbij een onderzoekscyclus. Stappen in zo’n cyclus zijn: verwonderen, verkennen, onderzoek opzetten, onderzoek uitvoeren, concluderen & presenteren. Na het doorlopen van de cyclus kan de leerling met kennis die hij of zij heeft opgedaan gaan verbreden en verdiepen in een nieuwe cyclus. 

Bij onderzoekend leren heb je als leerkracht meer een begeleidende rol in plaats van een lesgevende rol. Toch blijft ook lesgeven belangrijk, zodat leerlingen wel de nodige basiskennis hebben, waarna ze zelf verder kunnen onderzoeken waar hun interesses liggen.  

Meer leren over onderzoekend leren en hoe je het kunt toepassen in je lessen? Bekijk dan ons aanbod! 

Maakkunde

Wil jij kinderen laten durven en wil jij ze de kans geven iets te ondernemen?…

Heb jij nog plezier in je werk?

Bij loopbaanontwikkeling gaat het natuurlijk niet alleen om ‘meegaan met de tijd’ om een betere leraar voor de leerlingen te zijn. Het gaat er ook om dat jij nog plezier houdt in jouw werk en zin hebt om er nog jaren te werken. Nieuwe dingen blijven leren, doelen stellen en groeien dragen daar zeker aan […]