Als een leerling eenmaal een achterstand heeft, is dit vaak moeilijk om in te lopen. Vanuit de nieuwe doelstellingen in het coalitieakkoord wordt hier meer op gefocust en krijgen onderwijsinstellingen meer budget om leerlingen met een leerachterstand te ondersteunen. 

Met het ‘Onderwijsachterstandenbeleid’ (OAB) heeft de overheid het doel: bestrijden van onderwijsongelijkheid die het gevolg is van verschillen in gezinsomstandigheden waarin kinderen opgroeien. Dit begint al op jonge leeftijd, in de voorschoolse periode, door kinderen met een taalachterstand te herkennen en te ondersteunen. Dit gebeurt onder andere door het aanbieden van VVE programma’s (Voor- en Vroegschoolse Educatie) voor peuters van twee tot vier jaar op het kinderdagverblijf of peuterspeelzaal. Zo beginnen alle kinderen goed voorbereid aan de basisschool.

Wil je meer weten hoe jij bij kunt dragen aan gelijke onderwijskansen voor ieder kind? Bekijk ons opleidingsaanbod en beschikbare boeken.

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]