Mindfulness betekent dat leerlingen met hun aandacht in het hier en nu zijn: je focust op wat er op dit moment om je heen gebeurt. Zo is uit onderzoek gebleken dat door mindfulness symptomen als stress, angst en depressie dalen. Ook kan het bijdragen aan een goede sfeer in de klas en een verbeterde concentratie.

Heb je als leraar behoefte om mindfulness in te zetten bij je leerlingen? Begin de lunch eens met dertig seconden bewust eten, laat je leerlingen een minuut in stilte door de gang te laten lopen of vraag ze om drie minuten in stilte te luisteren naar de geluiden in de omgeving.

Bekijk ons aanbod als je meer wilt weten over mindfulness voor leerlingen!

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Grej of the day – onderbouwboek

Arnold Croezen, Jeroen Farla, Daniëlle Friedeman, Linda Mäki, Janneke van Kammen, Lennart Rijks, Lenny van Pouderoijen, Annemee Siersma, Krista Theunis

Diversiteit integreren in het onderwijs: Van kleuterklas tot eindexamen

Diverse onderwerpen rondom seksualiteit en genderidentiteit kun je op een natuurlijke en inspirerende manier door het hele schooljaar verweven in je lessen, zodat leerlingen van alle leeftijden spelenderwijs leren over diversiteit en respect. Van voorleesboeken voor de jongste kinderen tot pakkende romans voor de bovenbouw: in dit artikel delen we praktische tips én boeksuggesties voor […]