Als schoolleider stimuleer je een reflectieve, onderzoekende houding op alle niveaus binnen de organisatie en vervul je daarbij zelf een voorbeeldrol. Om de betrokkenheid en leerbereidheid van medewerkers te bevorderen ga je het gesprek aan over opvattingen en drijfveren. Hierbij horen de volgende aspecten:

  1. Bevorderen van een gevoelde gezamenlijke verantwoordelijkheid voor leerlingen en gedeelde opvattingen over goed onderwijs
  2. Bevorderen dat leraren kritisch reflecteren op het eigen handelen en doelen formuleren voor hun professionele ontwikkeling (in relatie tot schooldoelen)
  3. Bevorderen van het stellen van vragen en de bereidheid om feedback te geven en ontvangen.
  4. Stimuleren en ondersteunen van medewerkers om zich te ontwikkelen in hun dagelijks functioneren, hun professionele ontwikkeling en loopbaanontwikkeling.
  5. Zicht hebben op, versterken en benutten van kwaliteiten van medewerkers (erkende ongelijkheid).

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

Rekensite

Wil jij weten hoe je Rekensite gebruikt, het oefenprogramma voor rekenvaardigheid? Vraag dan een training…

Realistische doelen, echte impact: tips om je lessen te verbeteren

Als leraar wil je je leerlingen het beste bieden, maar de druk om alles te doen kan overweldigend zijn. Het stellen van realistische doelen kan je helpen die druk te verlichten en tegelijkertijd je effectiviteit in de klas te vergroten. Dit artikel biedt praktische strategieën om je tijd te prioriteren, je energie te richten op […]