Leesonderwijs bestaat uit technisch lezen, begrijpend lezen, informatie verwerven en het stimuleren van vrij lezen (leesmotivatie). Nederlandse kinderen lezen steeds minder en steeds minder goed. Hoe kunnen leraren het technisch, begrijpend en vrij lezen bij leerlingen stimuleren en verbeteren? Hoe kunnen leraren omgaan met dyslexie of een andere leerstoornis bij het lezen? Welke rol spelen ouders? Welk effect heeft voorlezen of het hebben van een klassenbibliotheek? Door in te zetten op onder andere goed leesonderwijs verbeter je de leesprestaties op jouw school en het leesplezier van jouw leerlingen.

Meer weten over hoe je kunt werken aan het leesonderwijs? Bekijk ons aanbod!

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Team school

An Buckinx, Lieke Lochten, Gert Vanthournout, Pieter Sprangers, Wouter Schelfhout