Leerlingen kunnen wel eens brutaal, ongehoorzaam of boos zijn. Gebeurt dit vaak en gedurende een lange tijd zodat het gedrag nadelige gevolgen heeft voor de leerling? Dan spreken we van gedragsproblemen. Denk bijvoorbeeld aan opstandig gedrag, liegen, agressie en ongevoeligheid. Gedragsproblemen kunnen zorgen voor een negatief zelfbeeld, sociale uitsluiting en zelfs leiden naar crimineel gedrag. Als onderwijsprofessional kun je gedragsproblemen signaleren en bijdragen aan de behandeling, zodat de leerling en de omgeving kunnen leren hoe er met het gedrag kan worden omgegaan. Ook scholen worden gevraagd om actief bij te dragen aan preventie van gedragsproblemen door middel van interventies zoals klassenmanagement en individuele handelingsplannen.

Bekijk ons aanbod voor meer informatie over gedragsproblemen

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Of je nu leidinggeeft in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo of hbo, als schoolleider of middenmanager sta je dagelijks in het spanningsveld tussen beleid, praktijk […]

Van TikTok tot AI: Zo maak jij jouw klas digitaal slim!

De digitale wereld ontwikkelt zich razendsnel, daarom zijn er door SLO voor het eerst (concept)kerndoelen voor digitale geletterdheid vastgesteld. Als leerkracht kun jij je leerlingen helpen om hierin mee te groeien. In dit artikel leggen we de veranderingen uit en delen we vier praktische tips om jouw klas digitaal slim te maken!