Formatief toetsen houdt in dat je tussentijds peilt of leerlingen hun leerdoelen hebben bereikt, hoe ver zij daar vanaf zitten en wat zij nodig hebben vanuit de school om deze te behalen.  

Het concept formatief toetsen ontstond omdat steeds meer scholen minder officieel willen toetsen, maar wel een manier zoeken om te peilen waar het leerproces van leerlingen in verbeterd kan worden (vanuit de school). Het staat dus haaks op summatief toetsen, wat als afsluiting of als conclusie van het leren bedoeld is. 

Bij een formatieve toets is het vooral belangrijk om daarna feedback te geven: een leerling moet weten waar hij of zij staat én tips krijgen voor zijn of haar voortgang.   

Meer weten over formatief toetsen? Bekijk ons aanbod aan cursussen, trainingen, boeken en artikelen. 

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Gedist?

Debby Dacier – van Alphen, Hans Puper, Annemiek Fransen

Van TikTok tot AI: Zo maak jij jouw klas digitaal slim!

De digitale wereld ontwikkelt zich razendsnel, daarom zijn er door SLO voor het eerst (concept)kerndoelen voor digitale geletterdheid vastgesteld. Als leerkracht kun jij je leerlingen helpen om hierin mee te groeien. In dit artikel leggen we de veranderingen uit en delen we vier praktische tips om jouw klas digitaal slim te maken!