Dyscalculie is een rekenstoornis. Leerlingen met dyscalculie hebben problemen met het automatiseren van rekenfeiten en de toepassing daarvan in de aanpak van rekenvragen. Ze hebben problemen met getalbegrip. Getalbegrip heeft te maken met het kunnen begrijpen, vergelijken en manipuleren van hoeveelheden. Kenmerken van dyscalculie zijn het overslaan van getallen bij het tellen en moeite hebben met het meten van voorwerpen. 

Hoe kan jij als leerkracht een leerling met dyscalculie helpen? Geef de leerling meer tijd, zowel in de instructie als tijdens het oefenen. Help de leerling bij het oefenen met rekenen door het voor te doen, samen te doen en het daarna zelf te laten doen. Ook kan je de leerlingen hulpmiddelen geven, zoals een formulekaart.  

Meer leren over dyscalculie? Bekijk dan ons aanbod! 

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

Hoe onderscheid je jouw school van andere scholen?

In een tijd waarin ouders en leerlingen steeds meer keuzevrijheid hebben, is het belangrijker dan ooit dat scholen zich bewust positioneren en hun unieke identiteit duidelijk communiceren. Dit artikel biedt strategieën en tips die jouw school kunnen helpen om zich te onderscheiden en aantrekkelijker te worden voor nieuwe leerlingen en ouders.