Dyscalculie is een rekenstoornis. Leerlingen met dyscalculie hebben problemen met het automatiseren van rekenfeiten en de toepassing daarvan in de aanpak van rekenvragen. Ze hebben problemen met getalbegrip. Getalbegrip heeft te maken met het kunnen begrijpen, vergelijken en manipuleren van hoeveelheden. Kenmerken van dyscalculie zijn het overslaan van getallen bij het tellen en moeite hebben met het meten van voorwerpen. 

Hoe kan jij als leerkracht een leerling met dyscalculie helpen? Geef de leerling meer tijd, zowel in de instructie als tijdens het oefenen. Help de leerling bij het oefenen met rekenen door het voor te doen, samen te doen en het daarna zelf te laten doen. Ook kan je de leerlingen hulpmiddelen geven, zoals een formulekaart.  

Meer leren over dyscalculie? Bekijk dan ons aanbod! 

Wat is reken-wiskundeangst? Hoe herken je het, en wat zegt de wetenschap over hoe we hiermee om kunnen gaan — of misschien zelfs kunnen verminderen?

BijzonderWijs

Josée von Weijrother, Zeger van Hoffen, Ingrid Paalman-Dijkenga

Rouw in het onderwijs: hoe ga je ermee om?

Rouw is een onvermijdelijk onderdeel van het leven. Het kan gaan om het verlies van een dierbare, een collega, maar ook om andere vormen van verlies, zoals een scheiding, een ziekte of een ontslag. Hoe kun je als onderwijsprofessional een verschil maken voor medewerkers die rouwen? In dit artikel krijg je een aantal tips en adviezen, gebaseerd op de handreiking ‘Hoe werkt rouw?’ van CNV.