Digitale geletterdheid is het geheel van digitale vaardigheden. De SLO verdeelt digitale geletterdheid in vier categorieën: ICT-basis-vaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid. Leraren en ouders hebben vaak het idee dat digitale geletterdheid vanzelf wel komt bij leerlingen, omdat ze opgroeien in een digitale samenleving. Het is echter juist belangrijker dan ooit om hen hierin te ondersteunen en leerlingen voor te bereiden op een digital society. Denk bijvoorbeeld aan incidenten rondom cyberpesten. De leraar moet de kennis hebben, zowel technisch als praktisch, om kinderen hierover te onderwijzen en hun kennis uit te breiden. Maar ook om interactieve, boeiende lessen te ontwikkelen is digitale geletterdheid een belangrijke aanvulling.  

Wil jij je digitale geletterdheid bijspijkeren? Bekijk ons aanbod!  

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

Begrijp je me goed?

Paula Sterkenburg, Ellen van den Broek, Ans van Eijden, Marie-Louise Straus, Paula Dekkers-Verbon, Nel Doornbos

Diversiteit integreren in het onderwijs: Van kleuterklas tot eindexamen

Diverse onderwerpen rondom seksualiteit en genderidentiteit kun je op een natuurlijke en inspirerende manier door het hele schooljaar verweven in je lessen, zodat leerlingen van alle leeftijden spelenderwijs leren over diversiteit en respect. Van voorleesboeken voor de jongste kinderen tot pakkende romans voor de bovenbouw: in dit artikel delen we praktische tips én boeksuggesties voor […]