Informatie
Grote kans dat je dit herkent: met de beste intenties probeer je de leerkracht of een ouder te helpen met een probleem of een klacht en aan het einde van het gesprek is het probleem nog groter dan het was. Hoe komt dat toch? En belangrijker nog: hoe kan dat anders?
In deze cursus leer je hoe je met mensen in gesprek kunt gaan zodat zij zich echt geholpen voelen. Je leert niet-helpende patronen te herkennen en deze om te keren, zodat je voorkomt dat je in de valkuil van het redden stapt. Aart Brezet geeft je essentiële gesprekshoudings- en vraagtechnieken die je direct in de praktijk kunt toepassen.
Deze cursus is een prima vervolg op de cursussen Waarderende oudergesprekken, Waarderende functioneringsgesprekken en Waarderende klassenbezoeken (te vinden bij de cursussen voor schoolleiders en/of cursussen voor je team). Je kunt het ook los volgen of hier beginnen en later een van de andere cursussen doen. Zoals het hoort in de waarderende aanpak: aan jou de keus.
Auteur(s)
drs. Aart Brezet
Doelstellingen
Na afloop van deze cursus:
- heb je je verdiept in de oorsprong van gedoe ontstaan vanuit niet-werkende intenties
- weet je hoe je niet-helpende interactiepatronen kunt keren
- heb je kennis van de daarbij behorende gesprekshouding en gesprekstechnieken
- weet je hoe je een waarderende gesprekshouding en waarderende gesprekstechnieken kunt toepassen
Studiebelasting
Voor deze cursus staat 1 uur.