Digitale geletterdheid is het geheel van digitale vaardigheden. De SLO verdeelt digitale geletterdheid in vier categorieën: ICT-basis-vaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid. Leraren en ouders hebben vaak het idee dat digitale geletterdheid vanzelf wel komt bij leerlingen, omdat ze opgroeien in een digitale samenleving. Het is echter juist belangrijker dan ooit om hen hierin te ondersteunen en leerlingen voor te bereiden op een digital society. Denk bijvoorbeeld aan incidenten rondom cyberpesten. De leraar moet de kennis hebben, zowel technisch als praktisch, om kinderen hierover te onderwijzen en hun kennis uit te breiden. Maar ook om interactieve, boeiende lessen te ontwikkelen is digitale geletterdheid een belangrijke aanvulling.  

Wil jij je digitale geletterdheid bijspijkeren? Bekijk ons aanbod!  

Zo helpt de Roos van Leary een positieve groepsdynamiek stimuleren 

Soms heb je in de klas het gevoel dat je tegen een muur staat te praten. De ene leerling gaat in de weerstand, een andere trekt zich juist terug. De sfeer wordt onrustig en hoe meer jij probeert bij te sturen, hoe minder grip je lijkt te krijgen. De Roos van Leary, ontwikkeld door psycholoog […]

MR Start

MR Start is dé basiscursus voor MR-leden in het primair en voortgezet onderwijs. Over de…

Van TikTok tot AI: Zo maak jij jouw klas digitaal slim!

De digitale wereld ontwikkelt zich razendsnel, daarom zijn er door SLO voor het eerst (concept)kerndoelen voor digitale geletterdheid vastgesteld. Als leerkracht kun jij je leerlingen helpen om hierin mee te groeien. In dit artikel leggen we de veranderingen uit en delen we vier praktische tips om jouw klas digitaal slim te maken!