Executieve functies zijn de uitvoerende functies van je hersenen, en hebben dus een neuropsychologische basis. Executieve functies zijn bijvoorbeeld plannen, emotieregulatie en het gebruik van het werkgeheugen. Executieve functies gebruik je niet apart, maar in samenhang met elkaar. Daarom is het belangrijk dat alle executieve vaardigheden goed worden ontwikkeld. 

Leerlingen kunnen erg verschillen in hoe ver ontwikkeld ze zijn in hun executieve functies. Vaak is dit een normale variatie, maar er kan ook sprake zijn van een probleem. Als leerkracht kun je leerlingen helpen door veel te herhalen en tijd te vrij te maken voor de executieve functies. Neem aan het eind van de les bijvoorbeeld even een momentje om te reflecteren.  

Meer leren over neuropsychologie en executieve functies? Bekijk dan ons aanbod! 

Discriminatie op school: herken, bespreek en pak aan 

Wist jij dat meer dan de helft van de leerlingen met een migratieachtergrond discriminatie meemaakt? Discriminatie bemoeilijkt gelijke kansen en tast de sociale veiligheid op school aan. Leerlingen die worden buitengesloten of gediscrimineerd, voelen zich minder veilig en kunnen daardoor minder goed leren. Voor leraren, schoolteams en leidinggevenden ligt hier daarom een belangrijke taak: hoe […]

Realistische doelen, echte impact: tips om je lessen te verbeteren

Als leraar wil je je leerlingen het beste bieden, maar de druk om alles te doen kan overweldigend zijn. Het stellen van realistische doelen kan je helpen die druk te verlichten en tegelijkertijd je effectiviteit in de klas te vergroten. Dit artikel biedt praktische strategieën om je tijd te prioriteren, je energie te richten op […]