Grip op de mini-samenleving

In dit vervolg op het eerdere Switchen en klimmen, waar de mismatch tussen sociale en culturele codes in het beroepsonderwijs en beroepenveld centraal staat, gaat stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui in dit boek dieper in op het belang van een goed collectief functioneren van de stedelijke klas.

Teaming

Hoe zorg je dat pop-up teams een succes zijn? Dat mensen in dergelijke teams leren, innoveren en presteren, maar ook floreren? Dat is alleen mogelijk wanneer je de kunst van Teaming beheerst: onder grote druk intensief werken aan je team.

Transactionele analyse

De Transactionele Analyse (TA) biedt een model voor het verkrijgen van inzicht in de individuele persoonlijkheid, in intermenselijke verhoudingen en communicatie.

Geweldloos communiceren, hoe doe je dat?

Dit boek geeft lezers praktische training in het toepassen van de principes van Geweldloze Communicatie, niet alleen op het persoonlijke vlak maar ook op maatschappelijk niveau. Het is een bijzonder effectieve manier om conflicten op te lossen, met woede om te gaan en naar verzoening te streven.

Werkboek geweldloze communicatie

Het veelgelezen boek van Marshall B. Rosenberg in een uitgebreide en volledig herziene editie, in combinatie met het nieuwe Werkboek geweldloze communicatie.

Geweldloze communicatie

Geweldloze Communicatie helpt ons stevig in het leven te staan, te zeggen wat we willen én te horen waar het de ander om gaat. Zo verloopt de communicatie ontwapenend, doeltreffend en verbindend - niet alleen in de privésfeer, maar ook op de werkplek, op school en in de politiek.

PLG: leraren leren samen

De kwaliteit van het onderwijs is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de leraren. Hun professionaliteit, gedeelde verantwoordelijkheid voor het leerproces van leerlingen en onderlinge samenwerking […]

Rector

Directeur of rector van een middelbare school zijn: niet eenvoudig, maar wel heel boeiend. Een goede schoolleider is er voor alle betrokken, zowel in de school als in de directe omgeving daarvan.

Een pot met goud

Dit boek geeft intervisie in het onderwijs handen en voeten, door de vele onderwijsthema's en werkvormen die op een gestructureerde wijze worden aangeboden.

  • Sdu
  • ISBN: 9789059016477
  • € 61.17
  • 61.17

Actie is reactie

Ons gedrag (actie) heeft onmiddellijk invloed op het gedrag van een ander (reactie). Dat gegeven kun je op een heel praktische manier gebruiken om invloed uit te oefenen op de communicatie tussen jou en een ander (de interactie).

Het onderstroomspel

Schuurt het binnen het team en mislukken allerlei pogingen om de samenwerking te verbeteren? Dan helpt dit spel te duiden wat er in de onderstroom speelt. Het kan ook andersom: loopt een team lekker en wil je weten hoe dit komt? Dan kan het ONDERSTROOMspel helpen om de kracht naar boven te halen.

Kan dit wel?

Het doel van deze tool is om mensen in een ongedwongen sfeer te laten praten over gewenst en ongewenst gedrag. Dit gebeurt aan de hand van de situatiebeschrijvingen op de kaartjes. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om zo een prettige, veilige en open werksfeer te creëren.

Zet ze aan het werk

In dit boek biedt Dook Kopmels je de tien beste tips voor actieve én productieve bijeenkomsten. Je leest onder meer hoe je:

De professionele leergemeenschap in het onderwijs

Onderwijs bereidt kinderen voor op een werkzaam leven in de toekomst. Maar hoe deze toekomst eruit zal zien, is moeilijk te voorspellen. Beroepen verdwijnen, nieuwe beroepen ontstaan. Het is daarom belangrijk dat je een leerling leert hoe hij moet leren. Met name het ontwikkelen van een leven-lang-lerenattitude is een must in onze 21e eeuw.