Als geschiedenisdocent stelde Kobe Vanroy zichzelf ooit dezelfde vraag: hoe kan ik leerlingen met autisme motiveren voor mijn vak? Geïnspireerd door heldere kaders uit de zelfdeterminatietheorie, de positieve psychologie, oplossingsgericht werken en … de geschiedenis, helpt hij in dit boek ouders en leraren om hun kinderen met autisme te motiveren: wat helpt en hoe pak je dit dan autismevriendelijk aan?
Ouders zijn bezorgd: 'Is de school van mijn kind nog wel een vrije school?' Overheid en regelgeving, tweede fase, studiehuis... oorzaak van veel problemen. In 1923 al deden er zich in de eerste vrijeschool vergelijkbare problemen voor, die Rudolf Steiner in deze voordracht behandelt.
Op welke manier je ook met kinderen te maken hebt als professional: in de BSO, in de klas, in het buurthuis of in de zorg, het creëren van een kader waarbinnen de kinderen kunnen participeren is een uitdaging die om maatwerk vraagt.
Met zijn kenmerkende opbeurende enthousiasme beredeneert Savater in zijn «Een kleine filosofie van het onderwijs» de grote waarde van onderricht en opvoeding.
Is het voor een cijfer? geeft het antwoord op de vraag die alle onderwijskundigen tot nu toe niet konden beantwoorden: wat motiveert een kind op school?
This volume focusses on the identification and analysis of major components and dimensions of powerful learning environments aimed at the promotion of deep conceptual and strategic learning in major domains of school curricula, like mathematics, physics, history, and social sciences.
Maak kunst met kinderen met de tips van kinderkunstenaar Hervé Tullet. Zijn elf mooiste workshops heeft hij gebundeld in een handboek, dat een feest is om naar te kijken en mee aan de slag te gaan.
Aan de slag met kinderparticipatie? Ja, natuurlijk! Dit praktische boek bevat 50 vrolijke, uitdagende, serieuze en kaderende spel- en werkvormen voor kinderparticipatie. Ieder kind heeft andere […]
Inzichten, voorbeelden en handvatten voor ouders, docenten en professionals over hoe met jongeren het gesprek aan te gaan over klimaat en een duurzame toekomst.
Talent binnenstebuiten van jongerenspecialisten Huub Nelis en Yvonne van Sark is hét boek over het stimuleren en ontdekken van talenten bij kinderen en jongeren tussen de 10 en 25 jaar.
Al meer dan 100.000 exemplaren verkocht! In 'Het nieuwe puberbrein binnenstebuiten' vind je alles wat je als ouder, opvoeder, docent of hulpverlener wilt weten over hoe het brein van jongeren nu precies werkt.
We willen graag dat leerlingen nieuwe uitdagingen aangaan. Dat ze niet meteen denken: “Dit is te moeilijk voor mij, ik kan het niet.” Maar dat ze […]
In dit e-book staan veel werkvormen die je direct kunt toepassen tijdens je les. Je weet precies wat je nodig hebt en op welke manier je de werkvorm kunt inzetten.
Leraren en opvoeders denken vaak dat ze concrete instructies moeten geven om leerlingen te motiveren. Zo komen ze van input tot de gewenste output. Maar een goede motivator vraagt niet meteen aan anderen om iets te doen, hij of zij durft juist de controle los te laten en dwang weg te nemen.
80 tips waarmee ouders, leerkrachten en professionals beelddenkende kinderen volledig tot hun recht kunnen laten komen.
Lefgasten voor studenten biedt hulp aan studenten die vanwege teveel studiestress gaan blokkeren en daardoor hun zelfvertrouwen en motivatie verliezen.
Coachen 3.0 – motiverende gespreksvoering is het eerste deel in een serie van 3 over coachen. De auteur, Sergio van der Pluijm, geeft aan dat overtuigen, […]
Net als motivatie kun je zelfvertrouwen niet in iemand stoppen. Maar je kunt het wel ontlokken. Hoe? Door te luisteren met waarderende oren en radicaal andere […]
Dit boek is bedoeld om je te inspireren en te motiveren om toegankelijke ICT-toepassingen vol vertrouwen in te zetten in je lessen en te gebruiken bij je lesorganisatie.
Motiveer je leerlingen. Maak ruimte voor differentiatie en brede evaluatie. Maak partners van de ouders. All-in. Inclusief lesgeven met UDL toont met concrete voorbeelden hoe jij UDL inzet in je les.