De docent als meester van interactie beschrijft een nieuwe visie op begeleiden, waarbij het uitgangspunt is dat de docent meesterschap dient te ontwikkelen op vier fundamenteel verschillende gebieden van interactie, die hij afhankelijk van de context flexibel kan inzetten: coachen, adviseren, instrueren en grenzen stellen. Met als resultaat: docenten die met zelfvertrouwen en plezier een goed en prettig leerklimaat weten te creëren.
Dit boek beschrijft hoe je als docent verschillende elementen in de kop, de romp en de staart van je les praktisch en evenwichtig kan inzetten. Met als belangrijkste doel: de kwaliteit van de motivatie van je leerlingen (nog) verder te vergroten.
Kinderen en jongeren met autisme krijgen dagelijks allerlei activiteiten voorgeschoteld. Thuis of in de klas. Sommige van die opdrachten, taakjes of bezigheden verlopen soepel en zonder problemen, maar bij andere merken onderwijsprofessionals en ouders weerstand. ‘Hij wil niet’, ‘Ze vindt het maar stom’, ‘Alles is saai’, ‘Het boeit hem niet’ … Ondanks goede bedoelingen van begeleiders, duiken weleens motivatieproblemen op.
We willen graag dat leerlingen nieuwe uitdagingen aangaan. Dat ze niet meteen denken: “Dit is te moeilijk voor mij, ik kan het niet.” Maar dat ze […]
Leraren en opvoeders denken vaak dat ze concrete instructies moeten geven om leerlingen te motiveren. Zo komen ze van input tot de gewenste output. Maar een goede motivator vraagt niet meteen aan anderen om iets te doen, hij of zij durft juist de controle los te laten en dwang weg te nemen.
Motiveer je leerlingen. Maak ruimte voor differentiatie en brede evaluatie. Maak partners van de ouders. All-in. Inclusief lesgeven met UDL toont met concrete voorbeelden hoe jij UDL inzet in je les.
Dit boek toont je hoe jouw inspanningen een maximaal resultaat kunnen opleveren. Hoe je een blijvende impact hebt en hoe je echt het verschil maakt voor een leerling. Aan de hand van drie ankerpunten – authenticiteit, samenwerking en participatie – loodsen de auteurs je door deze praktijkgerichte gids heen.
Dit boek biedt je als docent, mentor, teamleider en bestuurder kennis en inzicht in leergedrag. Het laat zien hoe je de groeigerichte leermentaliteit van leerlingen en docenten kunt vergroten in je dagelijkse lespraktijk. Het laat je nadenken over de overtuigingen die je hebt over jezelf en de ander. Daarmee is dit boek niet alleen relevant voor de ontwikkeling van je leerlingen, maar voor iedereen die betrokken is bij schoolontwikkeling.
Een pleidooi voor personaliseerbaar onderwijs. Er moet iets drastsich veranderen in ons onderwijs, betoogt Yong Zhao in dit boek. Waarom kijken we steeds naar de tekorten […]
Dit boekje is een beknopte uitgave van het boek De Leeruitdaging van James Nottingham. Met de Leeruitdaging wordt leren een boeiende, prikkelende en gezamenlijke inspanning van […]
Dit boekje biedt praktische strategieën om te differentiëren; om iedere leerling bij je lessen te betrekken, te motiveren en het beste uit hem te halen.
Leren is iets anders dan feiten verzamelen. Om leerlingen diep te laten leren, is frictie nodig: twijfel, het even niet meer weten, een cognitief conflict. Daardoor […]
Deze flip-over bevat 30 coöperatieve energizers en bewegingsspelletjes uit het boek Silly Sports & Goofy Games (Bazalt , 2004). Deze spelletjes en bewegingsactiviteiten stimuleren je leerlingen […]
Als je op zoek bent naar een gedetailleerd lesplan, dan is dit niet het juiste boek voor je. Als je denkt dat de weg naar effectief […]
"Een praktisch en onmisbaar boek voor schoolleiders, leraren en ouders die de motivatie van kinderen voor leren willen verhogen en ze gelijke kansen willen geven. Dit boek verandert je denken over succes en intelligentie van leerlingen in de klas."
Dit kleine boekje bevat een schat aan informatie over het belang van een growth mindset voor het leerproces. Het laat zien hoe je leerlingen kunt helpen zo'n mindset te ontwikkelen. Met bewijs uit onderzoek en voorbeelden uit de praktijk tonen de auteurs aan welke verandering mogelijk is als leerlingen een growth mindset ontwikkelen.
Hoe krijg je leerlingen echt betrokken bij de les? Als leraar heb je daar zeker invloed op! Volgens Robert Marzano spelen voor leerlingen vier factoren een […]
John Hattie bouwt in dit boek voort op de inzichten uit Visible Learning (Leren zichtbaar maken). Zijn ideeën over hoe leraren hun impact op het leren kunnen vergroten, vinden inmiddels wereldwijd navolging. In dit boek koppelen John Hattie en Gregory Yates deze inzichten aan de laatste ontwikkelingen vanuit de cognitieve wetenschap. Zo komen ze tot een krachtig en aanvullend kader voor het leren in de klas en daarbuiten.
Leren zichtbaar maken Wat werkt echt in het onderwijs? Welke ingrepen zijn effectief, en hoe groot is het effect op de leerresultaten? John Hattie bestudeerde vele […]
Leren zichtbaar maken – beknopte uitgave Maak kennis met de visie van onderwijswetenschapper John Hattie. In deze beknopte uitgave van Leren zichtbaar maken vindt u zijn […]