Weten waar je als school naartoe wilt, beschikken over een onderwijsvisie, is onontbeerlijk. Dit boek geeft daarvoor een praktische voorzet.
Het boek De zeven eigenschappen van effectief leiderschap behoeft nauwelijks nog introductie. Het vormt al jarenlang en wereldwijd een inspiratiebron voor iedereen. Filosofie van Covey Covey […]
De 8ste eigenschap is een essentiële toevoeging aan De zeven eigenschappen voor individuen, en voor leiderschap in organisaties. Na effectiviteit, het ‘hoe’ van de zeven eigenschappen, gaat […]
Om organisaties bewust te maken van de rol van de vader hebben we deze handreiking gemaakt. De uitgave bevat achtergrondinformatie en veel praktische tips en voorbeelden.
Deze Special gaat over de overstap van primair naar voortgezet onderwijs. Een belangrijk onderwerp voor Sardes: het bevorderen van gelijke kansen en een soepele schoolloopbaan gaan ons aan het hart. We belichten de overgang van po naar vo vanuit verschillende perspectieven en ook in de context van beleid en wetgeving.
Het Flexmodel is ontwikkeld in de praktijk van het voortgezet onderwijs. In dit boek zet de geestelijk vader van het Flexmodel, Alfred van der Heijden, helder uiteen wat het Flexmodel is, hoe het Flexrooster is opgebouwd en hoe je als school het Flexmodel kunt implementeren.
Strategie wordt vaak genoemd in de drieslag missie-visie-strategie. Met de missie als de overal en altijd in de organisatie geldende waarden, en de visie als het doel waarnaar de koers wordt uitgezet. De koers, dat is de strategie. Over het sturen, wenden en keren van de koers gaat deze Special.
Deze handreiking bevat informatie over wat een integraal kindcentrum is en welke beleidsterreinen raakvlakken hebben met de IKC-vorming. De handreiking gaat daarbij in op mogelijke rollen voor gemeenten bij de ontwikkeling van IKC’s. Er wordt met de handreiking ook aangesloten op de Lokale Educatieve Agenda (LEA).
In dit handboek staat de ontwikkeling van het integraal kindcentrum centraal. Vaak wordt ‘het kind centraal’ genoemd als drijfveer of gemeenschappelijk thema voor de ontwikkeling van een integraal kindcentrum. Het gaat niet om de instellingen, maar om het kind. Dat is een uitgangspunt om te onthouden bij het lezen van dit handboek. Onder meer de volgende vragen komen aan de orde:
Dit boek helpt je als leidinggevende in het onderwijs om op basis van vijf thema’s uit de filosofie denkinstrumenten in te zetten, waarmee je medewerkers kunt aansturen. Deze instrumenten ondersteunen je bovendien in het reflecteren op jouw werkwijze in het leidinggeven aan een team.